Friday, July 15, 2011

Tindakan proaktif majukan industri minyak sawit

KOTA KINABALU 14 Julai - Kajian yang dibuat oleh Sime Darby Bhd. (Sime Darby) berhubung kritikan terhadap minyak kelapa sawit negara oleh pihak luar membolehkan penyumbang terbesar kepada sektor perladangan itu terus berdiri teguh sehingga kini.

Pengerusi Sime Darby, Tun Musa Hitam berkata, kritikan yang dilemparkan oleh negara luar dijadikan pemangkin dalam usaha meningkatkan penelitian dan kajian terhadap kualiti minyak sawit negara.

Katanya, hasil kajian dan tindakan proaktif yang dilaksanakan oleh Sime Darby membuahkan hasil apabila semua tuduhan yang dilemparkan oleh pihak luar dibuktikan sebagai tidak berasas sama sekali.

"Perkara itu mudah untuk ditangani. Jangan membalas kritikan tersebut dengan cara yang negatif, tetapi berusaha membuktikan tuduhan tersebut adalah salah menerusi penyelidikan.

"Hasil kajian membuktikan tuduhan itu tidak benar dan Malaysia terus kekal sebagai antara pemain utama dalam sektor perladangan tersebut," katanya pada sidang akhbar di sini hari ini.

Beliau berkata demikian selepas merasmikan pelancaran buku bertajuk Selamanya Hijau: Mengekalkan Masa Hadapan Dengan Deramakot.

Hadir sama dua Timbalan Ketua Menteri Sabah, Tan Sri Joseph Pairin Kitingan dan Datuk Dr. Yee Moh Chai serta Pengarah Perhutanan Sabah, Datuk Sam Mannan.

Mengulas lanjut Musa berkata, kerja keras dan kajian serius yang dilakukan Sime Darby membuktikan minyak sawit negara bukan satu hasil biasa, tetapi mempunyai kualiti yang sangat tinggi.

Jelasnya, hasil perladangan negara itu terus kekal mendominasi pasaran dunia, malah mampu bersaing dengan produk minyak soya dari Barat.

0 comments:

Post a Comment

Followers

TENTANG DIRI SAYA

My photo
GURU AKADEMIK TINGKATAN ENAM SMK KHIR JOHARI, TG.MALIM. PENDIDIKAN; SK TOK KHALIFAH, PT.13 (1972-1977); SAMR SG. HJ. DORANI (1978-1980); SAMT SSAAS, BT. 38 (1981-1984); UNIV MALAYA (1985-1988); MPKTBR (1990); IPSI (1997); UPSI (2000-2005); UPSI (2008-?)

ALAMAT EMAIL

abdmaleks@yahoo.com
abdmaleks@gmail.com
Sejak 12 September 2009
Documents

ANDA BERMINAT?

KOMENTAR TERAKTIF

Widget by Blogger Widgets

KEMASAN TWEETER

Twitter Updates

    follow me on Twitter
     
    PENGAJIAN AM 900. Design by Wpthemedesigner. Converted To Blogger Template By Anshul Tested by Blogger Templates.