Friday, July 15, 2011

Penghakiman perlu padat

PUTRAJAYA 14 Julai - Para hakim diingatkan supaya menyediakan penghakiman bertulis yang padat, jelas dan ringkas untuk memudahkan orang ramai membaca dan memahami kandungannya.

Ketua Hakim Negara, Tun Zaki Tun Azmi berkata, penghakiman bertulis yang terlalu teknikal dan panjang berjela hanya menyusahkan orang ramai terutama pihak berkepentingan dalam kes berkenaan untuk mengetahui alasan sesuatu keputusan dibuat.

''Penghakiman yang terlalu panjang juga menyebabkan hakim kekurangan masa, kerana mereka juga perlu melakukan kerja lain seperti mendengar dan mengadili kes," katanya.

Beliau berucap pada majlis pelancaran buku Writing of Judgements: A Practical Guide for Courts and Tribunals di Istana Kehakiman di sini hari ini.

Mengulas mengenai buku tersebut, Zaki berkata, ia dihasilkan oleh bekas Hakim Mahkamah Tinggi, Datuk Syed Ahmad Idid bagi menyediakan kerangka yang jelas dan menyeluruh mengenai penghakiman bertulis.

''Buku ini sangat berguna terutama kepada hakim-hakim baru, ia membekalkan satu panduan yang penting untuk menulis penghakiman," katanya.

Dalam pada itu, Syed Ahmad berkata, beliau mengambil masa selama 18 bulan untuk menyiapkan buku tersebut yang diterbitkan secara bersama oleh LexisNexis dan IIUM Press.

''Saya berharap buku ini akan membantu dan menjadi panduan kepada para hakim dalam menyediakan penghakiman," katanya.

0 comments:

Post a Comment

Followers

TENTANG DIRI SAYA

My photo
GURU AKADEMIK TINGKATAN ENAM SMK KHIR JOHARI, TG.MALIM. PENDIDIKAN; SK TOK KHALIFAH, PT.13 (1972-1977); SAMR SG. HJ. DORANI (1978-1980); SAMT SSAAS, BT. 38 (1981-1984); UNIV MALAYA (1985-1988); MPKTBR (1990); IPSI (1997); UPSI (2000-2005); UPSI (2008-?)

ALAMAT EMAIL

abdmaleks@yahoo.com
abdmaleks@gmail.com
Sejak 12 September 2009
Documents

ANDA BERMINAT?

KOMENTAR TERAKTIF

Widget by Blogger Widgets

KEMASAN TWEETER

Twitter Updates

    follow me on Twitter
     
    PENGAJIAN AM 900. Design by Wpthemedesigner. Converted To Blogger Template By Anshul Tested by Blogger Templates.