Friday, July 15, 2011

Sedia kaji Akta Sewa Beli 1967

KUALA LUMPUR 14 Julai - Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) bersedia mengkaji semula, termasuk melakukan pindaan, dalam peraturan baru Akta Sewa Beli 1967 yang didakwa menyusahkan pelbagai pihak.

Menterinya, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, kementerian itu telah pun mengadakan perjumpaan fasa pertama dengan lima kumpulan terlibat bagi membincangkan mengenai akta itu secara serius.

Lima kumpulan tersebut terdiri daripada KPDNKK, pihak undang-undang, institusi kewangan, persatuan kereta terpakai dan Puspakom.

''Kita sebenarnya sudah mendengar masalah yang berlaku dan akan meneliti semula pandangan pihak-pihak terlibat dan keputusan akan dibuat secepat mungkin.

''Kerajaan tidak ada masalah untuk melakukan pindaan tetapi dengan syarat kepentingan penggunaan diletakkan sebagai keutamaan,'' katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai desakan pelbagai pihak dalam persatuan peniaga kereta yang tidak berpuas hati dengan pelaksanaan peraturan baru Akta Sewa Beli 1967 yang berkuat kuasa 16 Jun lalu.

Antara masalah yang dihadapi ekoran peraturan baru itu ialah proses pendaftaran di Jabatan Pengangkutan Jalan dan Pemeriksaan di Pusat Pemeriksaan Kenderaan Berkomputer (Puspakom) mengambil masa lama.

Malah, peraturan baru juga mengakibatkan urusan pembelian dan pendaftaran kenderaan baru mengambil masa lebih panjang.

Selain itu, pelaksanaan peraturan baru dalam akta berkenaan menyebabkan pembeli hanya perlu melunaskan bayaran tempahan selepas Perjanjian Jadual Kedua iaitu selepas pinjaman sewa beli diluluskan.

Ismail Sabri berkata, setakat ini, persatuan kereta terpakai mahu 14 peraturan baru yang diperkenalkan dilihat secara teliti dan perkara itu telah diteliti oleh kementerian terbabit.

Tegas beliau, pindaan dalam Akta Sewa Beli dilakukan kerajaan meneliti laporan Tribunal Pengguna yang mendapati pengguna sering teraniaya ketika membeli kereta.

''Sebelum ini, terlalu banyak pembeli kereta teraniaya akibat perbuatan pembeli dan sekarang kami melindungi pengguna yang menjadi kumpulan majoriti.

''Peraturan baru dalam pindaan akta itu dibuat semata-mata untuk melindungi pengguna yang selama ini teraniaya,'' tegasnya.

Ditanya sama ada KPNDKK turut meneliti semula peraturan baru yang didakwa menjejaskan penjualan kereta, Ismail Sabri berkata, setakat ini pihaknya tidak menerima rungutan daripada pembeli.

''Bagaimanapun, kami sedia berjumpa dan menyelesaikan masalah kerana kerajaan juga tidak mahu menyusah dan menjejaskan para peniaga kereta,'' ujar beliau.

0 comments:

Post a Comment

Followers

TENTANG DIRI SAYA

My photo
GURU AKADEMIK TINGKATAN ENAM SMK KHIR JOHARI, TG.MALIM. PENDIDIKAN; SK TOK KHALIFAH, PT.13 (1972-1977); SAMR SG. HJ. DORANI (1978-1980); SAMT SSAAS, BT. 38 (1981-1984); UNIV MALAYA (1985-1988); MPKTBR (1990); IPSI (1997); UPSI (2000-2005); UPSI (2008-?)

ALAMAT EMAIL

abdmaleks@yahoo.com
abdmaleks@gmail.com
Sejak 12 September 2009
Documents

ANDA BERMINAT?

KOMENTAR TERAKTIF

Widget by Blogger Widgets

KEMASAN TWEETER

Twitter Updates

    follow me on Twitter
     
    PENGAJIAN AM 900. Design by Wpthemedesigner. Converted To Blogger Template By Anshul Tested by Blogger Templates.