Friday, July 15, 2011

Jangan bayar, pendaftaran biometrik percuma

PUTRAJAYA 14 Julai - Jabatan Imigresen sudah mengesan berlakunya kes penipuan berhubung Program Pendaftaran Biometrik Pekerja Asing biarpun ia baru dilancarkan semalam.

Ketua Pengarahnya, Datuk Alias Ahmad berkata, kes tersebut dikesan di Banting, Ijok, Bukit Bintang dan Taiping yang menggunakan taktik penyamaran sebagai pegawai Kementerian Dalam Negeri untuk menjalankan tugas pendaftaran.

Menurutnya, pihak yang tidak bertanggungjawab itu mengambil kesempatan dengan mengenakan bayaran sebanyak RM50 terhadap setiap pendaftaran yang dilakukan.

"Pihak majikan perlu berhati-hati dengan kes penipuan seperti ini kerana Imigresen tidak mengenakan bayaran terhadap perkhidmatan pendaftaran biometrik pekerja asing yang sah.

"Orang ramai yang menyedari atau melihat kes penipuan berhubung pendaftaran ini perlu dengan segera membuat laporan kepada polis dan Imigresen," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

Beliau mengulas perkembangan proses Program Pendaftaran Biometrik Pekerja Asing yang bermula semalam. Ia akan berterusan sehingga 31 Julai ini.

Alias berkata, aduan berhubung kes penipuan berkenaan diterima Imigresen melalui khidmat pesanan ringkas (SMS).

Sementara itu, beliau berkata, sehingga hari ini proses pendaftaran berjalan dengan lancar di seluruh negara.

Ditanya mengenai aduan majikan yang gagal membuat pendaftaran di sesetengah cawangan Imigresen, beliau berkata, majikan boleh membuat pendaftaran di cawangan berhampiran.

"Masalah itu berlaku mungkin disebabkan terdapat cawangan yang tidak mempunyai kelengkapan sistem pendaftaran biometrik tersebut," katanya.

0 comments:

Post a Comment

Followers

TENTANG DIRI SAYA

My photo
GURU AKADEMIK TINGKATAN ENAM SMK KHIR JOHARI, TG.MALIM. PENDIDIKAN; SK TOK KHALIFAH, PT.13 (1972-1977); SAMR SG. HJ. DORANI (1978-1980); SAMT SSAAS, BT. 38 (1981-1984); UNIV MALAYA (1985-1988); MPKTBR (1990); IPSI (1997); UPSI (2000-2005); UPSI (2008-?)

ALAMAT EMAIL

abdmaleks@yahoo.com
abdmaleks@gmail.com
Sejak 12 September 2009
Documents

ANDA BERMINAT?

KOMENTAR TERAKTIF

Widget by Blogger Widgets

KEMASAN TWEETER

Twitter Updates

    follow me on Twitter
     
    PENGAJIAN AM 900. Design by Wpthemedesigner. Converted To Blogger Template By Anshul Tested by Blogger Templates.