Thursday, July 14, 2011

Malaysia hasilkan produk plastik mesra alam

SHAH ALAM 13 Julai - Industri bioteknologi negara mencatat sejarah apabila berjaya menghasilkan produk plastik mesra alam pertama yang menggunakan sisa buangan minyak kelapa sawit.

Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi, Datuk Seri Dr. Maximus Ongkili berkata, kesemua produk tersebut akan diproses di Loji Pandu Bioplastik Sirim di Jalan Beremban, Seksyen 15 di sini.

Beliau berkata, Loji Pandu Bioplastik itu mampu menghasilkan produk plastik mesra alam seperti pembungkus makanan dan produk pertanian yang boleh terurai sepenuhnya dalam tempoh tiga bulan hingga setahun.

"Ia berbeza dengan plastik yang ada pada hari ini yang mengambil masa bertahun-tahun lamanya untuk terurai," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Loji Pandu Bioplastik SIRIM di sini semalam.

Hadir sama ialah Naib Presiden Jabatan Penyelidikan dan Pembangunan Teknologi SIRIM, Dr. Zainal Abidin Mohd. Yusof.

Maximus memberitahu, kejayaan menghasilkan plastik mesra alam atau bioplastik itu adalah hasil kajian dan pembangunan yang dibuat bersama oleh Sirim Berhad, Universiti Sains Malaysia (USM), Universiti Putra Malaysia (UPM) dan Institut Teknologi Massachusetts, Amerika Syarikat (AS).

Beliau berkata, bagi tujuan penyelidikan untuk menghasilkan produk plastik mesra alam itu, kementerian membelanjakan kira-kira RM21.4 juta menggunakan peruntukan Skim Technofund.

Dalam pada itu, Maximus juga berharap lebih banyak Loji Pandu Bioplastik dibina di negara ini supaya lebih banyak produk plastik mesra alam dapat dihasilkan.

Justeru, beliau mengajak sektor swasta untuk melabur dalam penghasilan produk bioplastik tersebut kerana ia berpotensi besar serta boleh menjana keuntungan jika dikomersialkan.

"Ini adalah peluang terbaik buat sektor swasta untuk melabur dalam teknologi baru itu kerana ia mampu menjana pendapatan sesebuah organisasi perniagaan," kata beliau.

0 comments:

Post a Comment

Followers

TENTANG DIRI SAYA

My photo
GURU AKADEMIK TINGKATAN ENAM SMK KHIR JOHARI, TG.MALIM. PENDIDIKAN; SK TOK KHALIFAH, PT.13 (1972-1977); SAMR SG. HJ. DORANI (1978-1980); SAMT SSAAS, BT. 38 (1981-1984); UNIV MALAYA (1985-1988); MPKTBR (1990); IPSI (1997); UPSI (2000-2005); UPSI (2008-?)

ALAMAT EMAIL

abdmaleks@yahoo.com
abdmaleks@gmail.com
Sejak 12 September 2009
Documents

ANDA BERMINAT?

KOMENTAR TERAKTIF

Widget by Blogger Widgets

KEMASAN TWEETER

Twitter Updates

    follow me on Twitter
     
    PENGAJIAN AM 900. Design by Wpthemedesigner. Converted To Blogger Template By Anshul Tested by Blogger Templates.