Saturday, February 5, 2011

AES mampu awasi 95 peratus kesalahan trafik

KUALA LUMPUR 4 Feb. - Kamera Pengesan Saman Secara Automatik (AES) mampu mengawasi kesalahan trafik sehingga 95 peratus berbanding penguatkuasaan trafik sebanyak 25 peratus pada hari biasa.

Ketua Pengarah Jabatan Keselamatan Jalan Raya (JKJR), Datuk Suret Singh berkata, kamera yang menggunakan sistem dalam talian itu akan dilancarkan dalam usaha mengurangkan pesalah trafik di negara ini.

"Fungsi AES adalah meningkatkan kecekapan penguatkuasaan. Sistem ini membolehkan saman dikeluarkan segera dan tidak seperti sebelum ini yang mana saman dikeluarkan dalam tempoh yang agak lama.

"Selain berperanan sebagai perangkap kelajuan, AES turut digunakan mengawasi kawasan berisiko berlaku kemalangan, masalah jenayah dan memantau keadaan trafik," katanya ketika melancarkan Kempen Keselamatan Jalan Raya sempena Tahun Baru Cina di Terminal Bas Bukit Jalil, di sini hari ini.

Bagaimanapun, Suret berkata, pelaksanaan sistem tersebut masih lagi dalam perbincangan antara Kementerian Pengangkutan, Polis Diraja Malaysia (PDRM), Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) dan JKJR.

Sementara itu, beliau berkata, JKJR menggalakkan orang ramai menggunakan kenderaan awam bagi mengelakkan kadar peningkatan kemalangan di negara ini.

"Sebanyak 61 peratus kemalangan berpunca daripada penunggang motosikal, jadi dengan penggunaan kenderaan awam ia dapat mengurangkan risiko mengalami kemalangan sehingga 300 kali ganda.

"Satu daripada strategi kita adalah menggalakkan penunggang motosikal menggunakan pengangkutan awam kerana ia boleh mengurangkan risiko kemalangan," katanya.

Dalam pada itu, Suret berkata, setakat ini jumlah kematian dicatatkan dalam Ops Sikap ke-23 menunjukkan penurunan 12.8 peratus berbanding 18.5 peratus pada hari biasa.

"Ia masih terlalu awal untuk membuat kesimpulan. Bagaimanapun melalui kempen Ops Bersepadu ke-23 dan Ops Sikap, saya yakin kadar kemalangan menurun pada musim perayaan ini," katanya.

Sementara itu, Suret turut menasihatkan orang ramai supaya melunaskan saman tertunggak sebelum dikenakan tindakan lebih berat oleh pihak berkuasa.

"Tarikh terakhir pembayaran bagi saman tersebut adalah sebelum 28 Februari ini. Orang ramai diminta melangsaikan saman bagi mengelakkan tindakan penyenaraian hitam atau pengantungan lesen," katanya.

0 comments:

Post a Comment

Followers

TENTANG DIRI SAYA

My photo
GURU AKADEMIK TINGKATAN ENAM SMK KHIR JOHARI, TG.MALIM. PENDIDIKAN; SK TOK KHALIFAH, PT.13 (1972-1977); SAMR SG. HJ. DORANI (1978-1980); SAMT SSAAS, BT. 38 (1981-1984); UNIV MALAYA (1985-1988); MPKTBR (1990); IPSI (1997); UPSI (2000-2005); UPSI (2008-?)

ALAMAT EMAIL

abdmaleks@yahoo.com
abdmaleks@gmail.com
Sejak 12 September 2009
Documents

ANDA BERMINAT?

KOMENTAR TERAKTIF

Widget by Blogger Widgets

KEMASAN TWEETER

Twitter Updates

    follow me on Twitter
     
    PENGAJIAN AM 900. Design by Wpthemedesigner. Converted To Blogger Template By Anshul Tested by Blogger Templates.