Sunday, September 13, 2009

BAHAGIAN B: "IN-OUT PROCESS"

Bahagian B, merupakan bahagian yang sering memerangkap calon. Ramai calon yang gagal mendapat sebarang markah isi dan seterusnya keseluruhan esei tersebut dikategori sebagai menyeleweng sepenuhnya. Oleh itu calon hanya mendapat markah bahasa sahaja iaitu 1 markah.
Untuk itu, guru lazimnya memaklumkan kepada para pelajar agar tidak sama sekali "meletakkan" isi laras sastera dalam laras sains.Persoalannya, apakah isi yang bersifat laras sains? Pada hemat saya, laras sains semestinya isi yang menekankan proses sains. 
Umpamanya soalan yang berkaitan dengan langkah untuk meningkatkan bidang aeroangkasa.Jawapan calon sepatutnya berkisar tentang proses meningkatkan bidang aeroangkasa dalam kalangan rakyat Malaysia.Oleh itu antara isi penting dalam jawapan calon mestilah berkaitan dengan penawaran kursus berkaitan dengan bidang aeroangkasa di peringkat universiti. 
Jangan sesekali calon menjawab, kerajaan hendaklah menawarkan kursus berkaitan dengan bidang aeroangkasa. Hal ini kerana, jawapan tersebut telah diklasifikasi sebagai jawapan laras sastera, kerana pembabibtan kerajaan.
Selain daripada itu, perkongsian ilmu dan maklumat dengan negara-negara yang maju dalam bidang aeroangkasa. Oleh itu pemindahan kepakaran dalam bidang tersebut dapat dipercepatkan. Jawapan pelajar yang menyatakan pihak kerajaan perlu membuat memorandum of understanding (MOU) dengan negara-negara yang terkehadapan dalam teknologi aeroangkasa... tidak diterima.
Kesimpulannya, jawapan laras sains bersifat "In-Out Process". Maksudnya, dari dalam iaitu tetang proses yang berlaku tentang sesuatu konsep sains yang dinyatakan, kemudian barulah keluar untuk mencari contoh yang bersesuaian.

0 comments:

Post a Comment

Followers

TENTANG DIRI SAYA

My photo
GURU AKADEMIK TINGKATAN ENAM SMK KHIR JOHARI, TG.MALIM. PENDIDIKAN; SK TOK KHALIFAH, PT.13 (1972-1977); SAMR SG. HJ. DORANI (1978-1980); SAMT SSAAS, BT. 38 (1981-1984); UNIV MALAYA (1985-1988); MPKTBR (1990); IPSI (1997); UPSI (2000-2005); UPSI (2008-?)

ALAMAT EMAIL

abdmaleks@yahoo.com
abdmaleks@gmail.com
Sejak 12 September 2009
Documents

ANDA BERMINAT?

KOMENTAR TERAKTIF

Widget by Blogger Widgets

KEMASAN TWEETER

Twitter Updates

    follow me on Twitter
     
    PENGAJIAN AM 900. Design by Wpthemedesigner. Converted To Blogger Template By Anshul Tested by Blogger Templates.