Tuesday, August 2, 2011

Sistem biometrik berjaya kesan pengganas - Hishammuddin

PUTRAJAYA 1 Ogos - Kemasukan anggota kanan kumpulan Jemaah Islamiah (JI) yang juga warga Indonesia, Agus Salim, ke negara ini, berjaya dikesan berikutan pelaksanaan sistem biometrik di pintu masuk negara bermula 1 Jun lalu.

Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata, lelaki berusia 34 tahun itu ditangkap di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) pada 6 Jun lalu.

Katanya, ketika itu, Agus cuba membantu menyeludup keluar seorang pengganas amat dikehendaki kerajaan Singapura iaitu Mas Selamat Kastari yang bersembunyi di Johor.

Menurutnya, pengganas itu merupakan anggota JI yang diarahkan untuk membantu menyeludup keluar Mas Selamat menerusi jalan haram yang didalangi sindiket penyeludupan manusia.

"Agus pernah ditangkap sebelum ini iaitu pada 1 Mac 2009 dan telah pun diusir ke Indonesia pada 27 April tahun yang sama, namun berdasarkan hasil siasatan dan pemantauan rapi pihak berkuasa termasuk Jabatan Imigresen, Agus telah menyusup masuk semula ke negara ini hujung tahun lalu dengan menggunakan identiti baru.

"Dia menggunakan pasport Indonesia dengan nama Abdul Halim, namun pihak berkuasa berjaya mengesan pergerakan Agus berdasarkan rekod biometrik sebelum ditahan dan diusir sekali lagi ke negara asal," katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.

Tambah beliau lagi, seorang warga Sri Lanka dikenali sebagai Thirugnanasampandar Manivannan, 37, yang ditahan 12 Jun lalu di Kuala Lumpur merupakan salah seorang militan Harimau Pembebasan Tamil Eelam (LTTE) yang paling dikehendaki dan menjadi buruan kerajaan Sri Lanka.

Kedua-dua pengganas terbabit telah dihantar balik ke negara asal selepas kerajaan berpuas hati dengan hasil siasatan yang dilaksanakan pihak polis.

Hishammuddin turut merakamkan ucapan tahniah kepada pihak berkuasa khususnya polis dan Jabatan Imigresen kerana melaksanakan tugas dengan cekap sehingga dapat mengesan pengganas yang cuba menyelinap masuk ke negara ini.

"Saya juga mahu setiap gerak kerja berkaitan perjalanan, dokumen keluar masuk mereka yang datang ke negara ini dipantau dengan teliti demi untuk menjaga keselamatan dan ketenteraman negara," katanya.

Tegas beliau, jenayah seumpama itu mempunyai kaitan dengan jenayah rentas sempadan yang didalangi pihak tertentu dan menjadikan wang ringgit sebagai matlamat utama.

0 comments:

Post a Comment

Followers

TENTANG DIRI SAYA

My photo
GURU AKADEMIK TINGKATAN ENAM SMK KHIR JOHARI, TG.MALIM. PENDIDIKAN; SK TOK KHALIFAH, PT.13 (1972-1977); SAMR SG. HJ. DORANI (1978-1980); SAMT SSAAS, BT. 38 (1981-1984); UNIV MALAYA (1985-1988); MPKTBR (1990); IPSI (1997); UPSI (2000-2005); UPSI (2008-?)

ALAMAT EMAIL

abdmaleks@yahoo.com
abdmaleks@gmail.com
Sejak 12 September 2009
Documents

ANDA BERMINAT?

KOMENTAR TERAKTIF

Widget by Blogger Widgets

KEMASAN TWEETER

Twitter Updates

    follow me on Twitter
     
    PENGAJIAN AM 900. Design by Wpthemedesigner. Converted To Blogger Template By Anshul Tested by Blogger Templates.