Wednesday, August 3, 2011

Botakkan pelajar: Laporan dihantar kepada Kementerian Pelajaran

JOHOR BAHRU 2 Ogos - Laporan penuh mengenai dakwaan 33 pelajar lelaki Sekolah Menengah Kebangsaan Bandar Baru Uda (SMKBBU) yang mereka didera secara fizikal termasuk dibotakkan kepala ketika mengikuti kursus motivasi di Penjara Kluang, minggu lalu sudah dihantar kepada Kementerian Pelajaran semalam.

Pengarah Pelajaran negeri, Mohd. Nor A. Ghani berkata, laporan itu disediakan hasil maklumat pihak yang terlibat iaitu pihak sekolah, Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) SMKBBU dan Pejabat Pelajaran Daerah (PPD) Johor Bahru.

"Kita telah serahkan laporan kepada Kementerian Pelajaran untuk tindakan lanjut. Laporan itu perlu diserahkan segera bagi memastikan ia dapat diselesaikan secepat mungkin," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Beliau mengulas laporan akhbar hari ini mengenai dakwaan 33 pelajar SMKBBU yang bukan sahaja dibotakkan tetapi juga dipukul di perut, digari, dicengkam di tengkuk dan dipaksa menggunakan pakaian banduan semasa menghadiri kursus motivasi itu.

Pelajar terlibat juga mendakwa sepanjang tempoh berada di situ, mereka dilayan tidak ubah seperti banduan yang melakukan jenayah.

Sementara itu, Pengetua SMKBBU, Siti Raudah Moh memberitahu, beberapa pegawai Jemaah Nazir Sekolah turut berkunjung ke sekolah itu untuk menjalankan siasatan terperinci mengenai kejadian itu.

"Mereka yang terbabit secara langsung dalam siasatan itu termasuk saya dan dua guru pengiring kumpulan pelajar berkenaan semasa menjalani program itu di Penjara Kluang," katanya.

Kata beliau, pihaknya turut mengadakan perjumpaan dengan Pegawai Pelajaran Daerah (PPD) Johor Bahru, beberapa kakitangan yang berkaitan daripada Jabatan Pelajaran negeri dan wakil Perunding Latihan Koperasi Penjara (Kopen), Kluang yang bertanggungjawab mengendalikan kursus itu.

"Sebelum kursus dan selepas isu ini timbul, saya dimaklumkan oleh perunding tersebut bahawa dakwaan pelajar didera secara fizikal termasuk dipukul, digari dan dipukul di perut adalah tidak betul.

"Ia sekadar simulasi bagi menerangkan keadaan dan perkara yang dialami oleh banduan di dalam penjara. Mesej yang hendak diterjemahkan kepada para pelajar adalah supaya bencikan penjara dan elakkan diri daripada masuk penjara," katanya.

Siti Raudah berkata, pihaknya membuat keputusan menghantar pelajar berkenaan yang menghadapi masalah disiplin menjalani kursus itu setelah mendapat maklum balas dari Sekolah Menengah Seri Rahmat dan Sekolah Menengah Tun Syed Nasir, Majidee Baru yang turut menghantar pelajarnya menjalani kursus sama.

"Saya mendapat maklum balas daripada pihak pengurusan kedua-dua sekolah terbabit bahawa impak kursus itu cukup baik apabila para pelajar menunjukkan perubahan akhlak yang bagus berbanding sebelum menjalani kursus tersebut," katanya

0 comments:

Post a Comment

Followers

TENTANG DIRI SAYA

My photo
GURU AKADEMIK TINGKATAN ENAM SMK KHIR JOHARI, TG.MALIM. PENDIDIKAN; SK TOK KHALIFAH, PT.13 (1972-1977); SAMR SG. HJ. DORANI (1978-1980); SAMT SSAAS, BT. 38 (1981-1984); UNIV MALAYA (1985-1988); MPKTBR (1990); IPSI (1997); UPSI (2000-2005); UPSI (2008-?)

ALAMAT EMAIL

abdmaleks@yahoo.com
abdmaleks@gmail.com
Sejak 12 September 2009
Documents

ANDA BERMINAT?

KOMENTAR TERAKTIF

Widget by Blogger Widgets

KEMASAN TWEETER

Twitter Updates

    follow me on Twitter
     
    PENGAJIAN AM 900. Design by Wpthemedesigner. Converted To Blogger Template By Anshul Tested by Blogger Templates.