Monday, July 25, 2011

Sekolah Dalam Hospital diperluas

KOTA KINABALU 24 Julai - Pelaksanaan Sekolah Dalam Hospital (SDH) akan diperluaskan ke seluruh negara bagi memastikan semua pesakit kanak-kanak dan remaja tidak ketinggalan dalam mendapat pendidikan yang sempurna.

Timbalan Menteri Kesihatan, Datuk Rosnah Abdul Rashid Shirlin berkata, bagaimanapun perluasan program berkenaan hanya akan dibuat selepas melihat prestasi program perintis di tiga hospital pada masa ini.

"Konsep SDH kini dilaksanakan di tiga hospital yang terpilih iaitu Hospital Kuala Lumpur, Hospital Serdang dan Hospital Ampang.

"Ini merupakan konsep baru di negara kita bagi mengelakkan keciciran dalam kalangan pelajar walaupun mereka mendapat rawatan di hospital," katanya pada sidang akhbar selepas Majlis Makan Malam Timbalan Menteri Kesihatan Bersama Komuniti Media di sini, semalam.

Menurutnya, program hasil cetusan idea isteri Timbalan Perdana Menteri, Puan Sri Noorainee Abdul Rahman itu dibuat dengan kerjasama Kementerian Pelajaran, Kementerian Kesihatan dan Yayasan Nurul Yaqeen.

Jelasnya, program tersebut menyediakan tiga silibus iaitu peringkat prasekolah, sekolah rendah dan sekolah menengah.

Tambahnya, pada masa ini, kira-kira 70 guru dilatih khas untuk menjayakan program itu.

"Ia menyasarkan kanak-kanak dan remaja yang terpaksa tinggal di hospital melebihi tempoh seperti sebulan dan kadang-kadang bertahun.

"Kita akan adakan kelas di bangunan hospital sendiri, tetapi kalau kanak-kanak atau remaja itu terpaksa dirawat di katil, cikgu akan datang mengajar," katanya.

0 comments:

Post a Comment

Followers

TENTANG DIRI SAYA

My photo
GURU AKADEMIK TINGKATAN ENAM SMK KHIR JOHARI, TG.MALIM. PENDIDIKAN; SK TOK KHALIFAH, PT.13 (1972-1977); SAMR SG. HJ. DORANI (1978-1980); SAMT SSAAS, BT. 38 (1981-1984); UNIV MALAYA (1985-1988); MPKTBR (1990); IPSI (1997); UPSI (2000-2005); UPSI (2008-?)

ALAMAT EMAIL

abdmaleks@yahoo.com
abdmaleks@gmail.com
Sejak 12 September 2009
Documents

ANDA BERMINAT?

KOMENTAR TERAKTIF

Widget by Blogger Widgets

KEMASAN TWEETER

Twitter Updates

    follow me on Twitter
     
    PENGAJIAN AM 900. Design by Wpthemedesigner. Converted To Blogger Template By Anshul Tested by Blogger Templates.