Monday, July 25, 2011

Makanan berteknologi angkasa

Apabila manusia bercita-cita untuk ke angkasa lepas, pelbagai teknologi mula dibangunkan khas untuk tujuan tersebut. Bermula daripada pembinaan kapal angkasa berteknologi tinggi yang mampu membawa angkasawan keluar dari atmosfera bumi sehinggalah kepada proses penyediaan makanan dan minuman untuk mereka.

Apa yang pasti, tanpa makanan dan minuman yang terbaik tidak mungkin angkasawan dapat bertahan lama ketika berada di angkasa lepas.

Dewina Holding Sdn. Bhd. merupakan syarikat tempatan pertama di negara ini yang mengembangkan teknologi tersebut untuk menghasilkan makanan segera.

Pengarah Eksekutif Kumpulan Dewina Holdings Sdn. Bhd., Datuk Ibrahim Ahmad Badawi berkata, syarikatnya telah berkecimpung dalam industri menghasilkan produk makanan segera untuk sejak 25 tahun dahulu.

Namun, produk syarikatnya kurang dikenali pada peringkat awal penubuhannya berikutan lebih menumpukan perhatian membekalkan makanan secara besar-besaran kepada pihak berkuasa dan negara luar.

"Pada asalnya kita memperolehi teknologi ini hasil usaha sama serta pertukaran teknologi dari Jepun.

"Malah, kita juga terlibat dalam membekalkan makanan dalam pek segera kepada Angkatan Tentera Malaysia (ATM)," ujarnya.

Beliau berkata demikian pada majlis pelancaran lima produk baru yang menggunakan jenama Brahim's di Bandar Baru Bangi, Selangor di sini, baru-baru ini.

Ibrahim menjelaskan, teknologi pengawetan makanan tanpa menggunakan sebarang bahan pengawet tambahan asalnya dimajukan oleh bahagian Penyelidikan dan Pembangunan Tentera Amerika Syarikat.

Melalui penyelidikan tersebut, Amerika Syarikat telah menemui sistem kantung retort untuk penggunaan tentera dan program angkasa lepas hasil kerjasama bahagian penyelidikan terbabit bersama Reynolds and Continental Can.

Teknologi kantung tersebut seterusnya dikomersialkan di Jepun membawa kepada penghasilan Revolusi Mee Segera Kedua.

Seterusnya, Dewina Food Industri ditubuhkan pada tahun 1986 dan berkembang sebagai sebuah syarikat yang membekalkan makanan kepada pihak berkuasa.

Dewina Food Industries Sdn. Bhd. melancarkan produk Brahim's pada tahun 1988 dan jenama tersebut merupakan siri produk pertama yang menggunakan teknologi proses kantung retort.

Pelbagai jenis barangan dan perkhidmatan turut dilancarkan termasuklah pengeluaran makanan, pemasaran dan pengedaran makanan dan sajian makanan dalam penerbangan.

Dewina turut membekalkan makanan tentera, gudang dan penyimpanan sejuk serta restoran.

Syarikat yang menggunakan jenama Brahim's tersebut kini merupakan antara pengeluar produk makanan tempatan segera utama di negara ini.

Malah, produk jenama Brahim's kini boleh didapati di pasaran seluruh Asia dan Eropah dan secara purata, produk ini dikeluarkan hampir sejuta pek setiap bulan.

Brahim's mempertaruhkan beberapa resipi masakan tradisional tempatan seperti kurma ayam, kari ayam, rendang, sambal tumis sehingga kepada beberapa jenis nasi seperti beriani dan nasi goreng.

Jelas Ibrahim, pada asalnya syarikat tersebut banyak membekalkan makanan kepada tentera dan pihak berkuasa namun kini mereka ingin memperluaskan produk tersebut ke seluruh dunia.

"Kita mahu dunia mengenali keunikan masakan Asia dan Malaysia khususnya.

"Malah, jika rakyat Malaysia ingin mengembara ke luar negara namun pada masa sama mahu menikmati makanan tempatan mereka boleh memilih produk Brahim's untuk dibawa bersama," ujarnya.

Sama seperti ransum tentera, kebanyakan produk Brahim's hanya perlu dipanaskan sahaja sebelum dimakan.

Apa yang pasti teknologi kantung retort untuk kegunaan tentera serta angkasa lepas itu tidak sedikit pun menjejaskan kualiti rasa serta tekstur makanan yang dihasilkan.

Akui Ibrahim, ia merupakan antara 'resipi' kejayaan jenama Brahim's sejak 25 tahun dahulu sehingga kini.

Ketika diaju soalan bagaimana syarikat beliau mampu mengawetkan makanan tradisional tanpa menggunakan bahan pengawet serta tidak mengubah teksturnya jawapan beliau mudah, ia melalui proses penyelidikan serta pembangunan yang terperinci.

Namun, proses yang bermula pada tahun 2004 tersebut tidaklah semudah seperti yang dijangka.

Jelas Ibrahim, sebelum sesuatu produk itu mahu dikomersialkan, ia akan melalui beberapa ujian serta proses yang sama untuk menghasilkan produk sebenar.

Namun, skala peralatan tersebut akan dikecilkan bagi tujuan penyelidikan dan sebuah makmal khas turut disediakan.

"Kami telah membelanjakan sejumlah besar untuk membina makmal ini yang menyerupai kilang pemprosesan atau pengeluaran sebenar namun saiznya lebih kecil.

"Ia berbaloi berbanding melakukan uji kaji di kilang kerana di kilang kita tidak boleh mengeluarkan produk pada skala yang kecil," katanya.

Justeru, kerugian terhadap produk yang tidak menjadi akan dapat dikurangkan jika uji kaji dilakukan hanya di makmal.

Setelah produk tersebut berjaya melepasi ujian baru ia dikomersialkan secara besar-besaran di kilang.

Penerima Anugerah Kecemerlangan Produk daripada Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) ini turut menjamin produk yang dihasilkan adalah 100 peratus asli.

Pada 27 Mei lalu, produk baru Brahim's telah dilancarkan lima lagi sos segera baru sekali gus melengkapkan produk yang sedia ada kepada 43 jenis sos.

Antara sos segera yang diperkenalkan adalah Pes nasi Tomato, Sos Percik, Sos Tiga Rasa, Pes Tandoori dan Pes Nasi Briyani dan telah dilancarkan pada Kempen Belilah Barangan Buatan Malaysia di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC), baru-baru ini.

Kejayaan Dewina Holdings Sdn. Bhd. menunjukkan bahawa untuk berjaya serta dikenali dunia bukanlah sesuatu pekara yang mudah dan ia memakan masa.

Memetik kata-kata Ibrahim, beliau berbangga kerana produk Brahim's dicipta untuk mempromosi makanan Malaysia dengan kualiti bertaraf antarabangsa.

"Produk-produk ini melambangkan kepelbagaian warna dan rasa masyarakat majmuk Malaysia dan inilah keunikan produk kami.

"Saya berbangga Dewina adalah syarikat Malaysia sepenuhnya dan berharap warisan saya ini tidak akan terhenti di sini," katanya.

Kini Brahim sedang melakukan promosi jualan untuk koleksi produk baru mereka dan turut menganjurkan pertandingan di halaman Facebook Dewina di www.facebook.com/DewinaBrahims.

Untuk maklumat lanjut berkenaan produk Brahim anda boleh layari laman web syarikat tersebut di alamat www.brahimsfood.com.

0 comments:

Post a Comment

Followers

TENTANG DIRI SAYA

My photo
GURU AKADEMIK TINGKATAN ENAM SMK KHIR JOHARI, TG.MALIM. PENDIDIKAN; SK TOK KHALIFAH, PT.13 (1972-1977); SAMR SG. HJ. DORANI (1978-1980); SAMT SSAAS, BT. 38 (1981-1984); UNIV MALAYA (1985-1988); MPKTBR (1990); IPSI (1997); UPSI (2000-2005); UPSI (2008-?)

ALAMAT EMAIL

abdmaleks@yahoo.com
abdmaleks@gmail.com
Sejak 12 September 2009
Documents

ANDA BERMINAT?

KOMENTAR TERAKTIF

Widget by Blogger Widgets

KEMASAN TWEETER

Twitter Updates

    follow me on Twitter
     
    PENGAJIAN AM 900. Design by Wpthemedesigner. Converted To Blogger Template By Anshul Tested by Blogger Templates.