Friday, July 1, 2011

Akta Pertukaran dan Perkhidmatan Wang diwarta akhir tahun

BACHOK 1 Julai - Akta Pertukaran dan Perkhidmatan Wang yang akan diwartakan menjelang akhir tahun ini bakal menjadikan industri pengurup wang dalam negara lebih berdisiplin.

Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Dr. Awang Adek Hussin berkata, di bawah akta tersebut pengurup wang perlu mendapat lesen untuk menjalankan operasi termasuk menghantar wang ke luar negara dalam usaha kerajaan mengekang aliran keluar wang secara haram.

Beliau berkata, di bawah peruntukan akta tersebut, mana-mana pihak yang didapati bersalah boleh didenda RM5 juta atau 10 tahun penjara atau kedua-duanya sekali.

"Undang-undang baru ini untuk menangani masalah yang berlaku. Jumlah terbabit nampaknya besar dan semakin meningkat, jadi perlu diambil tindakan tegas supaya pengurup wang tidak berani lagi menghantar wang secara berleluasa. Bank Negara Malaysia (BNM) akan pantau," katanya selepas merasmikan Co-op Fest Zon Timur di sini hari ini.

Beliau turut menyampaikan geran pembangunan dan pinjaman tabung modal pusingan berjumlah lebih RM8.5 juta kepada beberapa koperasi termasuk koperasi sekolah seluruh negeri ini.

Turut hadir Pengarah Suruhanjaya Koperasi Kelantan, Wan Muhamad Sabri Wan Harun dan Pengarah Suruhanjaya Koperasi Pahang, Zazali Haron.

Awang Adek diminta mengulas dakwaan pihak pembangkang bahawa sebanyak RM880 bilion wang negara telah hilang ke luar negara dalam tempoh 10 tahun lalu.

Mengulas lanjut beliau berkata, jumlah tersebut terlalu tinggi kerana angka yang dicatatkan oleh BNM hanya sekitar RM153 bilion dan usaha telah diambil menanganinya termasuk mewujudkan pasukan petugas khas dipengerusikan oleh Peguam Negara, Tan Sri Abdul Gani Patail.

Beliau berkata, antara tugas pasukan tersebut ialah memeriksa operasi kira-kira 800 pengurup wang di negara ini di mana lebih 50 telah dibatalkan lesen kerana didapati terlibat dalam penghantaran keluar wang secara haram.

Dalam perkembangan lain beliau berkata, BNM dan Kementerian Kewangan sedang meneliti keperluan untuk mewujudkan satu sistem pangkalan data lengkap peminjam wang daripada koperasi bagi memantau masalah peminjam sukar membayar balik hutang mereka.

"Ketika ini hanya bank yang mempunyai sistem seumpama itu dengan kerjasama Jabatan Insolvensi. Kita percaya, koperasi juga tidak mahu terjebak dalam beban hutang. Kita memang nak bantu (ahli-ahli koperasi mendapatkan pinjaman) tetapi nak tahu juga rekod pinjaman mereka," katanya. - Utusan

0 comments:

Post a Comment

Followers

TENTANG DIRI SAYA

My photo
GURU AKADEMIK TINGKATAN ENAM SMK KHIR JOHARI, TG.MALIM. PENDIDIKAN; SK TOK KHALIFAH, PT.13 (1972-1977); SAMR SG. HJ. DORANI (1978-1980); SAMT SSAAS, BT. 38 (1981-1984); UNIV MALAYA (1985-1988); MPKTBR (1990); IPSI (1997); UPSI (2000-2005); UPSI (2008-?)

ALAMAT EMAIL

abdmaleks@yahoo.com
abdmaleks@gmail.com
Sejak 12 September 2009
Documents

ANDA BERMINAT?

KOMENTAR TERAKTIF

Widget by Blogger Widgets

KEMASAN TWEETER

Twitter Updates

    follow me on Twitter
     
    PENGAJIAN AM 900. Design by Wpthemedesigner. Converted To Blogger Template By Anshul Tested by Blogger Templates.