Friday, June 24, 2011

Usah ungkit perlembagaan negara

NUSAJAYA 23 Jun - Sultan Johor, Sultan Ibrahim Sultan Iskandar menasihati rakyat supaya tidak mengungkit perkara yang telah termaktub dalam perlembagaan negara bagi menghindari sebarang perasaan tidak puas hati dan buruk sangka masyarakat berbilang kaum.

Baginda bertitah, tindakan mengungkit perkara yang telah dipersetujui sekian lama itu oleh mana-mana kaum sama ada Melayu, Cina atau India boleh membawa kepada perpecahan dalam kalangan rakyat sehingga ia mampu mewujudkan polarisasi kaum.

“Jangan diungkit apa yang sudah termaktub dalam perlembagaan supaya terhindar daripada rasa tidak puas hati dan buruk sangka dan sikap ini sangat berbahaya kepada rakyat.

“Dalam hal ini semua rakyat jelata tidak kira bangsa dan keturunan mempunyai tanggungjawab memelihara keamanan dan kesejahteraan yang sedang kita nikmati ini,” titah baginda semasa merasmikan pembukaan penggal Persidangan Keempat Dewan Undangan Negeri Johor ke-12 di Bangunan Sultan Ismail, di sini hari ini.

Turut hadir Menteri Besar, Datuk Abdul Ghani Othman, Ahli Mesyuarat Kerajaan Negeri Johor, Speaker Dewan Undangan Negeri, Datuk Mohd. Ali Hassan dan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN).

Sultan Ibrahim meminta pihak berkuasa supaya tidak membiarkan kumpulan pemimpin yang tamakkan kuasa demi kepentingan politik yang sempit mereka terus meracuni fikiran rakyat kerana keadaan itu jika dibiarkan menyebabkan perpecahan dalam masyarakat terutamanya membawa kepada polarisasi antara kaum.

Baginda yakin usaha kerajaan yang berterusan untuk menyatupadukan semua rakyat akan membolehkan negeri ini maju dan makmur.

“Sehubungan ini saya menyeru semua pihak terus memelihara kestabilan dan kemakmuran dengan berprinsipkan muafakat, kerana muafakat ini membawa berkat,” titah baginda.

“Jangan sekali-kali menjadikan masjid sebagai medan perbalahan dalam kalangan ahli kariah,” titah baginda sambil menyokong usaha kerajaan negeri membina 121 sekolah agama dalam tempoh tiga tahun ini untuk menampung keperluan lebih 120,000 murid yang kini menumpang di sekolah kebangsaan atau menyewa di bangunan lain.

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2011&dt=0624&pub=Utusan_Malaysia&sec=Dalam_Negeri&pg=dn_13.htm

0 comments:

Post a Comment

Followers

TENTANG DIRI SAYA

My photo
GURU AKADEMIK TINGKATAN ENAM SMK KHIR JOHARI, TG.MALIM. PENDIDIKAN; SK TOK KHALIFAH, PT.13 (1972-1977); SAMR SG. HJ. DORANI (1978-1980); SAMT SSAAS, BT. 38 (1981-1984); UNIV MALAYA (1985-1988); MPKTBR (1990); IPSI (1997); UPSI (2000-2005); UPSI (2008-?)

ALAMAT EMAIL

abdmaleks@yahoo.com
abdmaleks@gmail.com
Sejak 12 September 2009
Documents

ANDA BERMINAT?

KOMENTAR TERAKTIF

Widget by Blogger Widgets

KEMASAN TWEETER

Twitter Updates

    follow me on Twitter
     
    PENGAJIAN AM 900. Design by Wpthemedesigner. Converted To Blogger Template By Anshul Tested by Blogger Templates.