Thursday, September 17, 2009

AEROANGKASA: KEPENTINGAN SATELIT DARI SUDUT STRATEGIK

Berita Harian – 13hb Julai 2002
Satelit mikro Malaysia yang pertama, TiungSAT-1 telah dilancarkan lebih dari dua puluh bulan yang lepas. Pelancaran bersejarah berlaku jam 06.05 petang waktu Malaysia pada 26hb September 2000 menggunakan roket pelancar Dnepr. Pelancaran bersejarah ini telah dilakukan di tapak pelancar Baikonur Cosmodrome, Kazakhstan.
Satelit mikro pertama ini sebenarnya datang dari ilham Perdana Menteri dan nama ‘Tiung’ itu telah dicadangkan oleh beliau sendiri sempena mengambil nama burung Tiung (Myna). Pada ketika ini TiungSAT-1 sedang beredar pada jarak 650 km dari bumi dan mampu menjanakan gambar yang mempunyai resolusi 78 meter.
Satelit TiungSAT-1 telah dibangunkan melalui Program Latihan dan Pemindahan Teknologi di Pusat Angkasa Surrey. Program ini adalah kerjasama di antara Surrey Satellite Technology Limited (SSTL) dan Astronautics Technology Sdn. Bhd. (ATSB).
Secara rasminya Malaysia mula menceburi secara bersepadu sektor aeroangkasa dengan terbentuknya Pelan Induk Pembangunan Industri Aeroangkasa Malaysia pada tahun 1997. Semasa melancarkan pelan induk ini, YAB Perdana Menteri meletakan harapan supaya pembangunan sektor aeroangkasa negara akan menjadi pemangkin pembangunan sosial dan ekonomi Malaysia.
Komitmen kerajaan dalam memajukan industri aeroangkasa menjadi lebih nyata dengan tertubuhnya Agensi Angkasa Lepas Nasional (AALN). Agensi ini dijangka akan memainkan peranan yang lebih aktif dalam menentukan dasar dan arah tuju industri aeroangkasa. Pada ketika ini agensi ini diterajui oleh Prof. Datuk Dr. Mazlan Othman yang mempunyai pengalaman luas dalam bidang sains angkasa.
Ramai yang mempersoalkan langkah Malaysia menceburi sektor aeroangkasa terutama sekali sektor pembangunan dan pelancaran satelit. Bermula dengan Pelan Induk Aeroangkasa, TiungSAT-1, penubuhan AALN dan yang terbaru mengenai hasrat Malaysia membangunkan pusat angkasa yang diantara lain akan mempunyai pelancar satelit, telah mendapat komen dan perhatian yang begitu sinis.
dalam dan luar negara menyatakan bahawa Malaysia, sebagai sebuah negara kecil dan sedang membangun tidak mempunyai kewibawaan dan kepakaran untuk membangunkan industri satelit yang penuh dengan cabaran. Diantara lain, kata mereka Malaysia tidak akan berjaya membangunkan industri satelit kerana industri ini sentiasa berada pada tahap teknologi paling termaju dan Malaysia tidak mempunyai kepakaran dalam bidang ini.
Malaysia sebenarnya tidak mempunyai banyak pilihan selain dari menjerumus ke kancah perlumbaan industri angkasa. Bukan hanya untuk kesejahteraan sosial dan ekonomi, tetapi juga kerana kepentingan strategik. Tidak dapat dinafikan kejayaan industri aeroangkasa akan mengubah keadaan sosial ekonomi negara.

3 comments:

Anonymous said...

macih pd lman ny..bnyk mmbntu lam asgment2 aq.. kahamsamida !

Anonymous said...

ini sangat mmbantu.

Anonymous said...

maklumat yang tepat

Post a Comment

Followers

TENTANG DIRI SAYA

My photo
GURU AKADEMIK TINGKATAN ENAM SMK KHIR JOHARI, TG.MALIM. PENDIDIKAN; SK TOK KHALIFAH, PT.13 (1972-1977); SAMR SG. HJ. DORANI (1978-1980); SAMT SSAAS, BT. 38 (1981-1984); UNIV MALAYA (1985-1988); MPKTBR (1990); IPSI (1997); UPSI (2000-2005); UPSI (2008-?)

ALAMAT EMAIL

abdmaleks@yahoo.com
abdmaleks@gmail.com
Sejak 12 September 2009
Documents

ANDA BERMINAT?

KOMENTAR TERAKTIF

Widget by Blogger Widgets

KEMASAN TWEETER

Twitter Updates

    follow me on Twitter
     
    PENGAJIAN AM 900. Design by Wpthemedesigner. Converted To Blogger Template By Anshul Tested by Blogger Templates.