Pendahuluan
Kemahiran
menyoal dalam sesi pengajaran dan Pembelajaran adalah salah satu kaedah
yang digunakan oleh guru untuk mendapatkan tindak balas daripada
pelajar sama ada mereka memahami atau tidak tajuk yang disampaikan.
Selain itu, soalan juga dapat membantu pelajar secara langsung dalam
meningkatkan prestasi pelajaran mereka.
Teknik menyoal adalah penting dalam proses pengajaran dan
pembelajaran. Soalan digunakan untuk mendapatkan maklumat atau jawapan
daripada pelajar. Khususnya, guru menggunakan teknik menyoal untuk
memastikan sama ada mereka memahami pelajaran baru.Selain itu, menyoal
juga mempunyai nilai sosial kemasyarakatan dengan menyoal dapat membantu
pelajar mengukuhkan hubungan dan menyatukan kumpulan melalui interaksi
hati ke hati.Walaubagaimanapun, guru harus memberi perhatian terhadap
teknik menyoal kerana kekerapan memberikan soalan boleh menjadi alat dan
jalan untuk menghasilkan pengajran yang baik ( Groisser, 1964 : 193 )
OBJEKTIF PENYOALAN
Secara umumnya apabila guru ingin menyoal pelajar, guru akan memberi
soalan kepada keseluruhan kelas. Setelah memberi mereka waktu untuk
memikirkan jawapn, barulah guru memilih secara rawak beberapa orang
pelajar untuk menjawab soalan tersebut. Kaedah menyoal yang betul
seperti ini dapat membangkitkan kecerdasan serta menggalakkan pelajar
untk berfikir. Kaedah ini juga dapat merangsang pemikiran pelajar.
Selain itu, tujuan menyoal adalah untuk memperoleh maklum balas
tentang pengajaran dan pembelajaran. Tambahan pula bahawa kebanyakan
penilaian adalah bergantung kepada soalan, maksudnya bahawa setiap
soalan mesti ada objektifnya iaitu:
a) Menggerak Minda Murid
Guru dapat merangsang dan mencungkil fikiran pelajar semasa sesi soal
jawab dengan menggunakan teknik soalan kemahiran berfikir kreatif dan
kritis terutamanya ketika mengajar tajuk baru. Pada masa yang sama, guru
boleh menimbulkan minat dan rasa ingin tahu pelajar semasa sesi soal
jawab dijalankan.
b) Menilai Pemahaman Pelajar
Guru dapat mengukur tahap kefahaman pelajar dalam aktiviti pengajaran
dan pembelajaran yang dilaksanakan. Sesi soal jawab merupakan satu
latihan sebelum menghadapi ujian atau peperiksaan.
c) Membimbing Pelajar
Pelajar biasanya sering menunjukkan kelemahan dalam memberikan
jawapan. Dalam kaedaan ini guru hendaklah tidak terus menyalahkan
jawapan pelajar. Sebaliknya, guru wajar menggunakan teknik soalan yang
memberikan panduan kearah jawapan yang dikehendaki sehingga pelajar
menyedari kesilapan mereka dan cuba membetulkan kesalahan itu.
d) Merantas Pembelajaran
Proses pembelajaran pelajar harus berlaku secara aktif sepanjang
masa. Bentuk soalan boleh juga menggunakan konsep yang diperoleh dalam
sesuatu mata pelajaran kepada situasi yang lain.(Kamarul &Abd.
Halim,2007 : 181 )
e) Menggalakkan Mutu Pemikiran Yang Tinggi
Soalan yang dibuat mestilah mempunyai unsur penganalisisan, penggabungan atau sintesis dan penilaian( Zawawi,1988:215)
f) Mengekalkan Perhatian Murid
Guru dapat mengenal pasti tingkah laku pelajar semasa pengajaran dan
pembelajaran sedang berlaku. Jika guru ternampak pelajarnya sedang
berkhayal atau leka, teknik soalan boleh digunakan untuk mengembalikan
semula perhatiannya tanpa memarahi dan mengherdik pelajar terbabit(
Zawawi, 1988: 215 )
g) Mengeratkan Interaksi
Tujuan menyoal juga dapat mengeratkan interaksi antara guru dengan
murid dan sesama murid. Interaksi guru-murid, murid-guru dan murid
sesama murid penting kerana dapat mewujudkan suasana pengajaran dan
pembelajaran yang lebih baik dan garmoni ( Zawawi, 1988 : 216 )
Objektib yang telah disebutkan di atas, menjadi asas tujuan guru
menggunakan tekni menyoal kepada para pelajar di dalam kelas. Dengan
menggunakan teknik menyoal yang betul, sudah pasti suasana kelas akan
lebih aktif dan seturusnya pengajaran dan pembelajaran guru akan lebih
berkesan.
ARAS-ARAS PENYOALAN
Soalan-soalan yang hendak dikemukakan dalam aktiviti pengajaran guru
hendaklah dipelbagaikan mengikut peringkat aras-aras penyoalan. Bloom
dalam bukunya “ Taxonomy of Education objective” membahagikan enam
peringkat aras-aras penyoalan:
۞ Pengetahuan
۞ Kefahaman
۞ Aplikasi
۞ Analisis
۞ Sintesis
۞ Penilaian
Enam aras ini boleh diaplikaskan dalam mata pelajaran Pengetahuan
Ugama Islam di sekolah-sekolah menengah. Sebagai contoh, ketika guru
mengajar pelajaran Tauhid, dalam tajuk khas Ilmu Tauhid. Guru boleh
menggunakan soalan dalam pelbagai bentuk aras seperti berikut:
PENGETAHUAN
Soalan-soalan diperingkat ini bertujuan menguji kebolehan calon
mengingat kembali fakta asas, istilah, erti, hukum, difinisi, tarikh,
tempat dan nama-nama yang telah dipelajari.
Perkataan yang biasa digunakan ialah namakan, nyatakan,berikan, terangkan, siapa, apa, mana, bila dan senaraikan.
Contoh:
1) Berikan pengertian Ilmu Tauhid?
2) Nyatakan nama-nama lain bagi ilmu Tauhid ?
KEFAHAMAN
Soalan-soalan di peringkat ini bertujuan menguji keboleham calon
memahami, menterjemah dan meninterpretasikan fakta asas, konsep, prinsip
atau bahan yang telah dipelajari.
Perkataan-perkataan yang biasa digunakan ialah terangkan, tuliskan, mengapa, huraikan dan lain-lain.
Contoh:
1) Mengapa Ilmu Usuluddin dinamakan juga sebagai ilmu Tauhid ?
2) Terangkan ilmu Ma’rifat yang telah kamu pelajari ?
APLIKASI
Soalan-soalan di peringkat ini bertujuan menguji kebolehan calon
menggunakan fakta asas, konsep, prinsip dan kemahiran yang dipelajari
untuk menyelesaikan masalah.
Perkataan-perkataan yang biasa digunakan ialah bagaimana, selesaikan, carikan, kerakan, gunakan, huraikan dan lain-lain.
Contoh :
1) Huraikan kepentingan mempelajari ilmu Tauhid ?
2) Bagaimana kita mengenal Allah ?
ANALISIS
Soalan-soalan di peringkat ini bertujuan menguji keboleham calon
membuat perbandingan dan menghuraikan faktor-faktor Perbezaan, kesamaan
dan hubungkait antara satu sama lain.
Perkataan yang biasa digunakan ialah bandingkan, bezakan, Analisis, cerkinkan, asingkan, bahagikan dan sebagainya.
Contoh :
1) Bezakan maksud ilmu Kalam dan ilmu Ma’rifat ?
2) Bandingkan ilmu Tauhid dan ilmu Fiqh ?
SINTESIS
Soalan-soalan di peringkat ini bertujuan menguji kebolehan calon
menggabungkan, mengintegrasikan atau mencantumkan idea-idea serta
mentafsir dan merumuskan hasil yang dianalisiskan melalui prinsip
induksi atau deduksi.
Perkataan yang biasa digunakan ialah rumuskan, membuat keputusan,
membuat kesimpulan, bentukkan ciptakan, rekakan, gubahkan, integrasikan,
gabungkan dan lain-lain.
Contoh:
1) Rumuskan tentang nama-nama lain dalam ilmu Tauhid ?
2) Buat kesimpulan tentang perkara-perkara dalam Rukun Iman ?
PENILAIAN
Soalan-soalan di peringkat ini bertujuan menguji kebolehan calon
membuktikan, mengesahkan, memberi pendapat atau hujah, mengkritik,
memberi komen dan menilai sesuatu pernyataan, ciptaan, karya, perinsip,
teori dan lain-lain.
Perkataan yang biasa diunakan seperti beri kritikan, buktikan, nilaikan, berikan komen dan sebagainya.
Contoh :
1) Berikan pendapat kamu tentang orang yang engkar tentang percaya adanya Allah ?
2) Berikan dalil Naqli dan dalil Aqli tentang adanya Allah Ta’ala ?
Diambil dari [http://ibnuziad.wordpress.com/2010/03/04/kemahiran-menyoal/]
Sunday, May 13, 2012
Kemahiran Menyoal
Followers
TENTANG DIRI SAYA

- MALEQUE SELAMAT
- GURU AKADEMIK TINGKATAN ENAM SMK KHIR JOHARI, TG.MALIM. PENDIDIKAN; SK TOK KHALIFAH, PT.13 (1972-1977); SAMR SG. HJ. DORANI (1978-1980); SAMT SSAAS, BT. 38 (1981-1984); UNIV MALAYA (1985-1988); MPKTBR (1990); IPSI (1997); UPSI (2000-2005); UPSI (2008-?)
ALAMAT EMAIL
ANDA BERMINAT?
LEARNING TO SCORE
- 2008 KERTAS 2 - SET 3
- 2008 KERTAS 2 - SET 2
- 2008 KERTAS 2 - SET 1
- 2008 KERTAS 1 - SET 3
- 2008 KERTAS 1 - SET 2
- 2008 KERTAS 1 - SET 1
- 2007 KERTAS 2 - SET 4
- 2007 KERTAS 2 - SET 3
- 2007 KERTAS 2 - SET 2
- 2007 KERTAS 2 - SET 1
- 2007 KERTAS 1- SET 1
- 2007 KERTAS 1 - SET 2
- 2006 KERTAS 2 - SET 3
- 2006 KERTAS 2 - SET 2
- 2006 KERTAS 2 - SET 1
- 2006 KERTAS 1 - SET 3
- 2006 KERTAS 1 - SET 2
- 2006 KERTAS 1 - SET 1
- 2005 KERTAS 2 - SET 2
- 2005 KERTAS 2 - SET 1
- 2005 KERTAS 1 - SET 2
- 2005 KERTAS 1 - SET 1
SOALAN PENGAJIAN AM 1
SOALAN PENGAJIAN AM 2
APA KATA ANDA?
KOMENTAR TERAKTIF
Widget by Blogger Widgets
11 comments:
visit also pabmhigh.blogspot.com untuk maklumat pengajian am penggal 1 dan 3. sekian.
Tül perde modelleri
Mobil onay
VODAFONE MOBİL ÖDEME BOZDURMA
Nft nasıl alinir
Ankara evden eve nakliyat
trafik sigortası
DEDEKTOR
Web site kurma
Aşk kitapları
smm panel
smm panel
iş ilanları
instagram takipçi satın al
hirdavatciburada.com
BEYAZESYATEKNİKSERVİSİ.COM.TR
Servis
TİKTOK HİLE İNDİR
Good content. You write beautiful things.
vbet
taksi
vbet
hacklink
hacklink
mrbahis
mrbahis
korsan taksi
sportsbet
Good text Write good content success. Thank you
betpark
slot siteleri
betmatik
bonus veren siteler
kibris bahis siteleri
poker siteleri
mobil ödeme bahis
tipobet
adıyaman
aydın
mardin
ığdır
antakya
27VAL
yurtdışı kargo
resimli magnet
instagram takipçi satın al
yurtdışı kargo
sms onay
dijital kartvizit
dijital kartvizit
https://nobetci-eczane.org/
AXM
kıbrıs
trabzon
zonguldak
mersin
diyarbakır
DXGD4B
شركة تنظيف كنب
شركة تنظيف موكيت
شركة رش حشرات بالاحساء
شركة مكافحة حشرات
Thank You and I have a neat present: How To Renovate House Exterior 1960 bungalow exterior makeover
Post a Comment