Tuesday, August 9, 2011

Wujudkan Akta Jenayah Akidah kekang murtad

BATU PAHAT 8 Ogos - Ahli Majlis Tertinggi (MT) UMNO, Dr. Mohd. Puad Zarkashi mencadangkan agar Akta Jenayah Akidah diwujudkan bagi memastikan tiada usaha memurtadkan umat Islam berlaku di negara ini.

Beliau berkata, akta itu amat perlu kerana masalah umat Islam murtad semakin berleluasa, malah usaha memesongkan akidah umat Islam itu seolah-olah bukan lagi menjadi suatu rahsia.

"Sebab itu, saya dari dulu lagi mencadangkan supaya diwujudkan atau kalau boleh supaya Akta Jenayah Akidah ini dibawa ke Parlimen untuk memastikan tidak ada usaha memurtadkan umat Islam di negara kita.

"Ini bagi menjamin gejala ini tidak berleluasa sebab sekarang ini ia dah jadi open secret," katanya kepada pemberita pada Majlis Sivik Ramadan di Parit Lapis, di sini, semalam.

Pada majlis itu, beliau turut menyampaikan bantuan membaiki rumah penduduk yang rosak, sumbangan kepada anak-anak yatim, orang kelainan upaya (OKU), warga emas dan golongan kurang berkemampuan.

Sebelum ini, Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria dilaporkan membuat pendedahan mengejutkan mengenai kenyataan Persatuan Paderi Malaysia yang mendakwa bahawa lebih 230,000 umat Islam memeluk Kristian pada 2008.

Bagaimanapun, Mohd. Puad berkata, isu murtad itu tidak hanya terletak pada bahu kerajaan untuk mewujudkan akta baru atau memperkemas akta sedia, tetapi turut melibatkan banyak pihak termasuk agensi dakwah.

Sementara itu, Mohd. Puad berkata, isu Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) me lakukan pemeriksaan ke atas Gereja Methodist Damansara Utama yang dikatakan menjalankan kegiatan dakwah kepada umat Islam ba ru-baru ini perlu dilihat dari sudut Perlembagaan negara.

"JAIS sewajarnya dibenarkan melengkapkan siasatan berdasarkan Perlembagaan yang menetapkan orang bukan Islam tidak boleh mendakwahkan ajaran agama mereka kepada umat Islam.

"Kita mesti kembali kepada Per- lembagaan negara kita yang mem- beri kebebasan kepada setiap kaum untuk mengamalkan agama dan bu- daya masing-masing.

"Tetapi cukup jelas juga dalam Perlembagaan bahawa orang bukan Islam tidak boleh mendakwahkan ajaran mereka kepada orang Islam iaitu dalam kata lain orang bukan Islam tidak boleh melakukan apa sahaja untuk memesongkan akidah orang Islam," katanya kepada pem berita pada Majlis Sivik Ramadan di Parit Lapis di sini semalam.

Beliau yang juga Timbalan Menteri Pelajaran berkata, semua pihak perlu menghormati Perlembagaan negara yang dengan jelas menyatakan orang bukan Islam tidak boleh mendakwahkan ajaran mereka kepada umat Islam.

"Dalam kata lain, orang bukan Islam mesti mematuhi Perlembagaan ini iaitu mereka tidak boleh melakukan apa sahaja untuk memesongkan akidah orang Islam," katanya.

Mohd. Puad berkata, semua pihak tidak boleh berselindung dengan menggunakan aspek kebajikan atau sebarang bentuk bantuan untuk memancing umat Islam menukar agama mereka.

0 comments:

Post a Comment

Followers

TENTANG DIRI SAYA

My photo
GURU AKADEMIK TINGKATAN ENAM SMK KHIR JOHARI, TG.MALIM. PENDIDIKAN; SK TOK KHALIFAH, PT.13 (1972-1977); SAMR SG. HJ. DORANI (1978-1980); SAMT SSAAS, BT. 38 (1981-1984); UNIV MALAYA (1985-1988); MPKTBR (1990); IPSI (1997); UPSI (2000-2005); UPSI (2008-?)

ALAMAT EMAIL

abdmaleks@yahoo.com
abdmaleks@gmail.com
Sejak 12 September 2009
Documents

ANDA BERMINAT?

KOMENTAR TERAKTIF

Widget by Blogger Widgets

KEMASAN TWEETER

Twitter Updates

    follow me on Twitter
     
    PENGAJIAN AM 900. Design by Wpthemedesigner. Converted To Blogger Template By Anshul Tested by Blogger Templates.