Thursday, August 4, 2011

Taktik terbaru seludup dadah

SHAH ALAM 3 Ogos – Polis memberkas seorang lelaki warga Iran yang membawa masuk replika kepala harimau seberat 8.4 kilogram diperbuat daripada dadah jenis syabu bernilai RM1.6 juta yang dikeraskan dalam acuan sebelum dibentuk dan diwarnakan.

Suspek berusia 26 tahun ditahan sebaik sahaja tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) kira-kira pukul 11 pagi semalam.

Ketua Polis Selangor, Datuk Tun Hisan Tun Hamzah berkata, ini merupakan kali pertama pihaknya merampas syabu yang telah dibentuk dan diwarnakan menjadi replika kepala harimau.

Beliau berkata, replika itu kemudian dimasukkan ke dalam kotak agar nampak seperti cenderahati bagi mengaburi pihak berkuasa.

“Namun hasil penelitian dan siasatan, pihak kami berjaya mengesan taktik terbaru yang digunakan sindiket dadah ini dan memberkas keldai dadah yang terlibat,” katanya pada sidang akhbar di Pusat Media Polis Kontinjen Selangor di sini hari ini.

Dalam satu lagi serbuan yang dibuat di KLIA kelmarin, Tun Hisan memberitahu, seorang lelaki warga Nigeria berusia 31 tahun diberkas setelah polis menemui 15 potong ikan masin yang disumbat dengan 1.01 kilogram syabu di dalam bagasinya.

Ujar beliau, taktik itu dipercayai digunakan mungkin kerana sindiket pengedaran dadah terlibat menyangka ikan masin tersebut dapat menyembunyikan bau dadah daripada dihidu oleh anjing pengesan.

“Mereka ini menggunakan pelbagai taktik. Jika beberapa bulan lepas, mereka menggunakan taktik memotong ubi kayu dan menyumbat dadah di bahagian tengahnya, kali ini mereka memasukkan dadah ke dalam perut ikan masin pula,” ujar beliau.

Tambah Tun Hisan, kedua-dua suspek kini ditahan reman selama seminggu untuk membantu siasatan di bawah Seksyen 39B Akta Dadah Berbahaya 1952

Oleh AZIAN AZIZ
utusan@pengarang.com.my

0 comments:

Post a Comment

Followers

TENTANG DIRI SAYA

My photo
GURU AKADEMIK TINGKATAN ENAM SMK KHIR JOHARI, TG.MALIM. PENDIDIKAN; SK TOK KHALIFAH, PT.13 (1972-1977); SAMR SG. HJ. DORANI (1978-1980); SAMT SSAAS, BT. 38 (1981-1984); UNIV MALAYA (1985-1988); MPKTBR (1990); IPSI (1997); UPSI (2000-2005); UPSI (2008-?)

ALAMAT EMAIL

abdmaleks@yahoo.com
abdmaleks@gmail.com
Sejak 12 September 2009
Documents

ANDA BERMINAT?

KOMENTAR TERAKTIF

Widget by Blogger Widgets

KEMASAN TWEETER

Twitter Updates

    follow me on Twitter
     
    PENGAJIAN AM 900. Design by Wpthemedesigner. Converted To Blogger Template By Anshul Tested by Blogger Templates.