Tuesday, August 2, 2011

Rakyat, pelajar luar negara boleh mengundi

SPR kaji cara bolehkan semua laksana tanggungjawab


KUALA LUMPUR: Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menjangkakan rakyat Malaysia yang bekerja di luar negara dan pelajar yang mengikuti pengajian separuh masa di luar negara boleh menunaikan tanggungjawab mereka sebagai pengundi pada Pilihan Raya Umum (PRU) Ke-13 akan datang.

Pengerusinya, Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof, berkata perkara itu kini dalam peringkat kajian, termasuk mendapatkan pandangan Penasihat Undang-Undang SPR sama ada langkah sedemikian membabitkan pindaan undang-undang.Beliau berkata, sekiranya ia dapat dilaksanakan, maka pekerja dan pelajar di luar negara boleh melaksanakan tanggungjawab mereka menerusi sistem undi pos di pejabat kedutaan di luar negara.

“Ketika ini, mereka yang layak mengundi pos di pejabat kedutaan di luar negara ialah anggota polis dan tentera, kakitangan kerajaan bersama pasangan masing-masing dan juga pelajar Malaysia berserta isteri yang mengikuti pengajian mereka secara sepenuh masa.

“Kita menjangkakan pada pilihan raya umum akan datang semua rakyat kita yang bekerja di luar negara dan pelajar yang mengikuti pengajian separuh masa dapat turut menunaikan tanggungjawab masing-masing,” katanya kepada Berita Harian, semalam.

Kelmarin, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, berkata kerajaan bersedia mengkaji beberapa mekanisme bagi membolehkan rakyat dan pelajar Malaysia yang berada di luar negara mengundi pada pilihan raya. Abdul Aziz berkata, sebelum melaksanakannya, SPR juga perlu mendapatkan maklumat terkini jumlah keseluruhan rakyat serta pelajar Malaysia yang berada di luar negara serta mendaftar mereka sebagai pengundi.

“Antara masalah yang sering dihadapi kedutaan ialah kesukaran untuk mengenal pasti alamat sebenar rakyat kita kerana mereka sering bertukar alamat dan tidak memaklumkannya kepada pihak kedutaan,” katanya.

0 comments:

Post a Comment

Followers

TENTANG DIRI SAYA

My photo
GURU AKADEMIK TINGKATAN ENAM SMK KHIR JOHARI, TG.MALIM. PENDIDIKAN; SK TOK KHALIFAH, PT.13 (1972-1977); SAMR SG. HJ. DORANI (1978-1980); SAMT SSAAS, BT. 38 (1981-1984); UNIV MALAYA (1985-1988); MPKTBR (1990); IPSI (1997); UPSI (2000-2005); UPSI (2008-?)

ALAMAT EMAIL

abdmaleks@yahoo.com
abdmaleks@gmail.com
Sejak 12 September 2009
Documents

ANDA BERMINAT?

KOMENTAR TERAKTIF

Widget by Blogger Widgets

KEMASAN TWEETER

Twitter Updates

    follow me on Twitter
     
    PENGAJIAN AM 900. Design by Wpthemedesigner. Converted To Blogger Template By Anshul Tested by Blogger Templates.