Tuesday, July 26, 2011

‘Suhu politik makin membara’

SHAH ALAM 25 Julai – Raja Muda Perak, Raja Dr. Nazrin Shah bimbang dengan peristiwa tertentu yang berlaku dalam negara sejak kebelakangan ini yang semakin bercanggah dengan semangat perpaduan.

Baginda menyifatkan peristiwa tersebut sebagai menongkah arus dan lebih menjurus kepada perpecahan selain memanaskan suhu politik negara.

“Gendang politik semakin dipalu, suhu politik semakin membara, mendidihkan lava persengketaan yang menanti masa untuk meluap.

“Suasana politik semakin mencalarkan nama negara dan negara sedang berhadapan dengan ujian berbentuk krisis persepsi akibat pertentangan politik yang semakin memisahkan,” titah baginda pada majlis Wacana Ilmu Titah Diraja di Dewan Agung Tuanku Canselor, Universiti Teknologi Mara (UiTM) di sini hari ini.

Hadir sama Menteri Besar Perak, Datuk Seri Dr. Zambry Abd. Kadir; Pengerusi Lembaga Pengarah UiTM, Tan Sri Dr. Wan Mohd. Zahid Mohd. Nordin dan Naib Canselor UiTM, Prof. Datuk Ir. Dr. Sahol Hamid Abu Bakar.

Dalam titah bertajuk Peranan Institusi Raja Melayu Dalam Memupuk Perpaduan Warga, baginda bertitah, apa yang berlaku sekarang adalah berikutan sentimen dan emosi semakin menguasai pemikiran manakala fakta dan kenyataan semakin hilang kekuatan.

Lebih parah lagi, titah baginda, semangat berunding dan persefahaman serta saling menghormati tidak lagi diperlukan.

“Senario ini menuntut negara dan warganya melakukan pemeriksaan semula asas-asas andaian sedia ada dalam menghadapi perubahan dan tuntutan kepada perubahan yang berlaku pada kadar terlalu pantas,” titah baginda.

Berikutan itu baginda bertitah, institusi raja Melayu yang kedudukannya berada di atas segala polemik politik perlu terus dipertahankan bagi memastikan kerukunan hidup rakyat.

Titah baginda, ini kerana dalam sesebuah negara perlu ada institusi berkecuali dan mempunyai kredibiliti serta dapat diterima untuk membantu menenangkan suhu politik yang semakin panas.

Serentak itu, baginda mengingatkan rakyat agar jangan merosakkan institusi yang merupakan payung negara, pelindung agama Islam serta adat Melayu dan ia wajib memberi naungan secara saksama kepada setiap warga tanpa mengira kaum serta agama.

“Raja adalah payung kedaulatan negara, jangan sama sekali dirosakkan, jangan sama sekali ditiriskan.

“Jangan hanya dicari (payung) bila panas terlalu terik atau hujan. Payung negara ini adalah lambang kedaulatan warga, memberi teduh di hari panas, menangkis air di hari hujan,” titah baginda lagi.

0 comments:

Post a Comment

Followers

TENTANG DIRI SAYA

My photo
GURU AKADEMIK TINGKATAN ENAM SMK KHIR JOHARI, TG.MALIM. PENDIDIKAN; SK TOK KHALIFAH, PT.13 (1972-1977); SAMR SG. HJ. DORANI (1978-1980); SAMT SSAAS, BT. 38 (1981-1984); UNIV MALAYA (1985-1988); MPKTBR (1990); IPSI (1997); UPSI (2000-2005); UPSI (2008-?)

ALAMAT EMAIL

abdmaleks@yahoo.com
abdmaleks@gmail.com
Sejak 12 September 2009
Documents

ANDA BERMINAT?

KOMENTAR TERAKTIF

Widget by Blogger Widgets

KEMASAN TWEETER

Twitter Updates

    follow me on Twitter
     
    PENGAJIAN AM 900. Design by Wpthemedesigner. Converted To Blogger Template By Anshul Tested by Blogger Templates.