Thursday, July 14, 2011

Rombak seluruh sistem

SEMALAM, Ketua Pengarah Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), Datuk Solah Mat Hassan mengesahkan kurikulum baharu latihan memandu telah siap tetapi memerlukan persetujuan terakhir pihak industri latihan pemanduan untuk dilaksanakan.

Walaupun ia disambut baik, rata-rata pihak berpendapat, penggubalan semula kurikulum itu dilihat masih tidak mencukupi sekiranya keseluruhan sistem pengambilan lesen memandu di negara ini tidak turut dirombak.

Rombakan keseluruhan itu perlu bagi memastikan urusan berkaitan kurikulum, latihan, ujian dan pengawalan perlesenan dilakukan mengikut sistem yang berasaskan pencapaian hasil pembelajaran.

Dalam masa sama, ia juga dapat mengurangkan fenomena ‘lesen terbang’, rasuah dan unsur-unsur negatif lain yang dikaitkan dengan sifat kemanusiaan yang kurang diberi penekanan.

Ikuti bahagian akhir laporan oleh wartawan unit khas Utusan Malaysia, ROSALINDA MD. SAID dan jurugambar HAFIZ JOHARI serta HAYAT SUEET dalam mencari penyelesaian pelaksanaan kurikulum baharu latihan memandu.

KAJANG 13 Julai – Seluruh sistem pengambilan lesen memandu di negara ini perlu dirombak jika mahu mencapai pengurangan kadar kemalangan jalan raya sehingga 50 peratus menjelang 2020.

Ketua Pengarah Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia (MIROS), Prof. Dr. Ahmad Farhan Mohd. Sadullah berkata, langkah tersebut harus segera dilaksanakan jika tidak mahu banyak lagi nyawa menjadi korban.

‘‘Rombakan itu perlu menyaksikan urusan berkaitan kurikulum, latihan, ujian dan pengawalan perlesenan dilakukan mengikut sistem berasaskan pencapaian hasil pembelajaran.

‘‘Dalam masa sama, tumpuan harus diberikan kepada usaha melahirkan pemandu yang berpengetahuan dan kompeten serta sentiasa mengamalkan budaya keselamatan di jalan raya,” katanya ketika ditemui di sini, baru-baru ini.

Menurut beliau, kajian yang dijalankan oleh MIROS pada 2007 mendapati, kemalangan sering berlaku disebabkan oleh beberapa faktor terutamanya membabitkan pengetahuan keselamatan jalan raya yang sangat lemah.

Sehubungan itu, Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) telah meminta pihaknya menghasilkan satu modul baharu kurikulum pemanduan.

Bagaimanapun katanya, sehingga kini, modul tersebut masih lagi berada di peringkat perbincangan terakhir untuk dilaksanakan.

Mengulas lanjut berkaitan kurikulum baharu latihan memandu yang disediakan pihaknya itu, kata Ahmad Farhan, ia mengandungi silibus berbeza bagi kenderaan iaitu kereta dan motosikal.

‘‘Tiada lagi gabungan yang seperti yang kita lihat dalam buku Kurikulum Pendidikan Pemandu (KPP) sekarang.

‘‘MIROS merasakan kurikulum memandu kereta serta menunggang motosikal wajar diasingkan kerana masing-masing menuntut kemahiran latihan dan ujian berbeza di jalan raya,” katanya.

Modul-modul baharu yang akan ditampilkan menerusi kurikulum tersebut juga kata beliau, akan mendedahkan calon kepada kemahiran pemanduan di jalan raya sebenar.

Ahmad Farhan berkata, sistem latihan sedia ada yang bersifat preskriptif iaitu hanya menekankan kepada topik-topik yang diajar untuk ujian semata-mata, gagal dalam mendidik calon menjadi pemandu kompeten di jalan raya.

‘‘Sistem sedia ada boleh diibaratkan seperti sebuah templat - tiada elemen kejutan kerana semua pihak sudah sedia maklum tentang proses latihan dan ujian. Tanpa disedari, perkara ini telah membuka ruang untuk dicemari elemen integriti.

‘‘Justeru, tidak hairanlah jika ada di kalangan penguji, terlibat dalam gejala rasuah manakala tenaga pengajar pula selesa mengamalkan sikap ‘cincai’ semasa mengajar,” katanya

0 comments:

Post a Comment

Followers

TENTANG DIRI SAYA

My photo
GURU AKADEMIK TINGKATAN ENAM SMK KHIR JOHARI, TG.MALIM. PENDIDIKAN; SK TOK KHALIFAH, PT.13 (1972-1977); SAMR SG. HJ. DORANI (1978-1980); SAMT SSAAS, BT. 38 (1981-1984); UNIV MALAYA (1985-1988); MPKTBR (1990); IPSI (1997); UPSI (2000-2005); UPSI (2008-?)

ALAMAT EMAIL

abdmaleks@yahoo.com
abdmaleks@gmail.com
Sejak 12 September 2009
Documents

ANDA BERMINAT?

KOMENTAR TERAKTIF

Widget by Blogger Widgets

KEMASAN TWEETER

Twitter Updates

    follow me on Twitter
     
    PENGAJIAN AM 900. Design by Wpthemedesigner. Converted To Blogger Template By Anshul Tested by Blogger Templates.