Tuesday, July 12, 2011

Guru maut, 4 anak cedera kemalangan ketika ke sekolah

KOTA BHARU 11 Julai - Seorang guru wanita maut, manakala empat anak perempuannya berusia 10 hingga 17 tahun cedera dalam kemalangan membabitkan lima kenderaan termasuk dua motosikal di Batu 6, Jalan Kota Bharu-Kuala Krai dekat Tunjong, di sini hari ini.

Mangsa, Junaidah Mohd. Nor, 45, guru di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Putera dekat sini maut akibat kecederaan parah dalam kemalangan pukul 7 pagi itu.

Anak mangsa, Nurul Julia Mohd. Nawi, 17, patah paha dan tangan, manakala tiga adiknya, Nabila Jasmin, 15, Nurjaihan Afilin, 13, serta Natasha Juliana, 10, cedera ringan dan dirawat di Hospital Raja Perempuan Zainab II (HRPZ II).

Ketua Polis Daerah, Asisten Komisioner Azham Othman berkata, ketika kejadian, mangsa yang menaiki Proton Wira dalam perjalanan ke sekolah bagi menghantar Nurul Julia yang belajar di SMK Zainab 1 dan Natasha Juliana di Sekolah Kebangsaan (SK) Zainab II.

Beliau berkata, setibanya di lokasi kejadian, kereta mangsa berlanggar dengan sebuah van dipandu oleh seorang lelaki.

"Sebelum itu, van tersebut berlanggar dengan sebuah Perodua Kancil ketika cuba memotong kenderaan lain di hadapannya. Van terbabit kemudian masuk ke laluannya semula dan melanggar sebuah motosikal.

"Van itu yang terus hilang kawalan masuk ke laluan bertentangan lalu dirempuh kereta dinaiki mangsa dan anak-anaknya.

"Sebuah motosikal lain yang berada di belakang kereta mangsa turut terbabas. Mangsa cedera parah di kepala dan badan meninggal dunia di tempat kejadian," katanya ketika dihubungi di sini, hari ini.

Azham berkata, mayat mangsa dihantar ke HRPZ II untuk bedah siasat sebelum dituntut oleh ahli keluarganya.

Beliau memberitahu, pemandu Perodua Kancil dan penunggang motosikal Yamaha Legenda hanya cedera ringan. Turut cedera, seorang murid sekolah yang juga pembonceng motosikal jenis Demak dan dihantar ke Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM) Kubang Kerian untuk rawatan lanjut.

Katanya, kes tersebut disiasat mengikut Seksyen 41(1) Akta Pengangkutan Jalan 1987 dan usaha sedang dibuat bagi mengesan pemandu van terbabit.

Sementara itu, suami mangsa, Mohd. Nawi Deraman, 45, yang juga seorang guru memberitahu, isteri bersama empat anaknya itu keluar dari rumah mereka di Kampung Tukol, Peringat, dekat sini pukul 6.40 pagi untuk ke sekolah.

Menurutnya, rutin harian isterinya adalah menghantar Nurul Julia dan Natasha Juliana sebelum ke SMK Putera bersama-sama dua lagi anak mereka, Nurjaihan Afilin dan dan Nabila Jasmin.

"Saya keluar dari rumah kira-kira pukul 7 pagi. Selepas memasuki Jalan Kuala Krai-Kota Bharu, saya tengok jalan raya mengalami kesesakan teruk dan menjangkakan ada berlaku kemalangan.

"Beberapa minit kemudian saya menerima panggilan telefon daripada seorang lelaki tidak dikenali yang memberitahu isteri dan anak saya terlibat dalam kemalangan tetapi, ketika itu saya hanya menjangkakan ia kemalangan kecil sahaja," katanya ketika ditemui di Unit Forensik HRPZ II di sini.

Tambahnya, beliau yang bergegas ke tempat kejadian mendapati isterinya meninggal dunia di tempat kejadian, sementara anak-anaknya dikejarkan ke HRPZ II untuk mendapatkan rawatan

0 comments:

Post a Comment

Followers

TENTANG DIRI SAYA

My photo
GURU AKADEMIK TINGKATAN ENAM SMK KHIR JOHARI, TG.MALIM. PENDIDIKAN; SK TOK KHALIFAH, PT.13 (1972-1977); SAMR SG. HJ. DORANI (1978-1980); SAMT SSAAS, BT. 38 (1981-1984); UNIV MALAYA (1985-1988); MPKTBR (1990); IPSI (1997); UPSI (2000-2005); UPSI (2008-?)

ALAMAT EMAIL

abdmaleks@yahoo.com
abdmaleks@gmail.com
Sejak 12 September 2009
Documents

ANDA BERMINAT?

KOMENTAR TERAKTIF

Widget by Blogger Widgets

KEMASAN TWEETER

Twitter Updates

    follow me on Twitter
     
    PENGAJIAN AM 900. Design by Wpthemedesigner. Converted To Blogger Template By Anshul Tested by Blogger Templates.