Wednesday, June 1, 2011

RM4 juta sebulan nilai eksport durian ke China

PUTRAJAYA 31 Mei - Eksport buah durian sejuk beku ke China pada Julai ini dijangka bernilai hampir RM4 juta.

Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Seri Noh Omar (gambar) berkata, untuk penghantaran pertama itu sebanyak empat buah kontena akan digunakan.

Menurut beliau, buah durian itu kemudian akan dieksport seminggu sekali dalam kuantiti yang sama.

"Penghantaran empat kotena seminggu itu akan diuruskan oleh kerajaan melalui Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA).

"Tetapi jika ada pihak swasta yang berminat, kita tiada halangan untuk bekerjasama dan sedia membantu," katanya.

Beliau menjelaskan demikian pada sidang akhbar selepas merasmikan seminar Dipacu Pasaran Dalam Sektor Agro Makanan di sini hari ini.

Noh menambah, kerajaan juga akan menetapkan harga durian sejuk beku yang akan dieksport ke China supaya harganya selaras dengan pengeksport swasta yang lain.

Katanya, langkah itu diambil bagi mengelakkan persaingan dan manipulasi harga sesama sendiri sehingga boleh menjejaskan eksport produk itu.

"Saya berharap syarikat dari Malaysia yang mengeksport durian segar itu tidak bersaing sesama sendiri sebaliknya cuba saling bantu-membantu.

"Justeru, dalam masa terdekat ini kita akan aturkan satu perbincangan dengan pihak swasta supaya menjual buah itu dengan menggunakan satu harga saja," ujar beliau.

Selain itu, Noh berkata, kerajaan juga mendapat kebenaran untuk mengeksport buah durian ke Korea Selatan selain China.

"Kerajaan sudah buka ruang ke sana dan dari segi protokol kita sudah selesaikan.

"Sekarang menjadi tugas syarikat swasta pula untuk merebut peluang memasuki pasaran Korea Selatan bagi mengeksport buah durian," katanya.

Ditanya mengenai kemungkinan harga durian akan melonjak naik di pasaran tempatan, Noh berkata, situasi tersebut perlu dilihat secara positif kerana ia baik kepada petani dan sektor pertanian negara.

"Bila barang pertanian naik yang akan untung nanti ialah petani dan dalam masa yang sama juga dapat mengurangkan lambakan buah-buahan tempatan," katanya.

0 comments:

Post a Comment

Followers

TENTANG DIRI SAYA

My photo
GURU AKADEMIK TINGKATAN ENAM SMK KHIR JOHARI, TG.MALIM. PENDIDIKAN; SK TOK KHALIFAH, PT.13 (1972-1977); SAMR SG. HJ. DORANI (1978-1980); SAMT SSAAS, BT. 38 (1981-1984); UNIV MALAYA (1985-1988); MPKTBR (1990); IPSI (1997); UPSI (2000-2005); UPSI (2008-?)

ALAMAT EMAIL

abdmaleks@yahoo.com
abdmaleks@gmail.com
Sejak 12 September 2009
Documents

ANDA BERMINAT?

KOMENTAR TERAKTIF

Widget by Blogger Widgets

KEMASAN TWEETER

Twitter Updates

    follow me on Twitter
     
    PENGAJIAN AM 900. Design by Wpthemedesigner. Converted To Blogger Template By Anshul Tested by Blogger Templates.