Friday, May 27, 2011

Ubah pemikiran, paradigma

KUALA LUMPUR 26 Mei – Penggiat dan pemikir iklan perlu mengubah pemikiran dan paradigma mereka ke arah bagaimana untuk menghasilkan iklan dalam bahasa Melayu yang menarik.

Ketua Pengarah Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP), Datuk Termuzi Abdul Aziz berkata, penghasilan sesuatu iklan itu akan menarik sekiranya idea asalnya memang dalam bahasa Melayu, bukan bahasa lain.

“Menjadi masalah apabila sesuatu iklan yang mahu dihasilkan itu idea asalnya adalah dalam bahasa Inggeris. Apabila mahu ditukar maksudnya dalam bahasa Melayu ia pasti tidak lagi menarik.

“Terdapat banyak istilah bahasa Melayu yang boleh digunakan untuk penghasilan iklan, DBP sendiri telah mencipta sejuta istilah dalam bahasa Melayu merangkumi pelbagai bidang. Daripada jumlah itu, 7,000 tidak boleh diterjemah ke bahasa Inggeris,” katanya.

Beliau berkata demikian pada sesi dialog mengenai Penggunaan Bahasa Kebangsaan Dalam Pengiklanan anjuran DBP dengan kerjasama Persatuan Agensi Pengiklanan Bertauliah Malaysia di sini hari ini.

Dialog itu bertujuan bertukar-tukar pandangan dan berkongsi pengalaman tentang penggunaan bahasa Melayu dalam iklan, meningkatkan kefahaman tentang dasar bahasa negara, memaklumkan peranan agensi pengiklanan terhadap bahasa kebangsaan dan merangka program bersama bagi meningkatkan penggunaan bahasa Melayu dalam pengiklanan.

Termuzi berkata, penggiat dan pemikir iklan perlu peka dengan perkembangan bahasa Melayu dan bersama-sama meningkatkan penggunaan bahasa kebangsaan.

Sekiranya terdapat keraguan ke atas bahasa Melayu yang digunakan, katanya, para pengiklan boleh merujuk DBP terlebih dahulu sebelum memohon lesen memasang iklan daripada pihak berkuasa tempatan (PBT).

“Menerusi peraturan yang dilaksanakan di bawah undang-undang kecil iklan PBT, DBP akan melihat dari segi penggunaan bahasa dan visual pada iklan terlebih dahulu dan apabila diluluskan, barulah mereka boleh memohon lesen daripada PBT sebelum iklan boleh dipasang,” katanya.

Sementara itu, beliau berkata, dialog penggunaan bahasa kebangsaan dalam pengiklanan akan diadakan secara berterusan bagi mendapatkan pandangan pihak berkepentingan tentang penggunaan bahasa kebangsaan.

Sebelum ini, katanya, sebanyak tiga dialog telah diadakan dengan pemilik papan iklan luar, syarikat konsesi lebuh raya Malaysia dan penggiat industri sektor perdagangan dan kepenggunaan

Oleh MOHAMAD SHOFI MAT ISAshofi.isa@utusan.com.my

0 comments:

Post a Comment

Followers

TENTANG DIRI SAYA

My photo
GURU AKADEMIK TINGKATAN ENAM SMK KHIR JOHARI, TG.MALIM. PENDIDIKAN; SK TOK KHALIFAH, PT.13 (1972-1977); SAMR SG. HJ. DORANI (1978-1980); SAMT SSAAS, BT. 38 (1981-1984); UNIV MALAYA (1985-1988); MPKTBR (1990); IPSI (1997); UPSI (2000-2005); UPSI (2008-?)

ALAMAT EMAIL

abdmaleks@yahoo.com
abdmaleks@gmail.com
Sejak 12 September 2009
Documents

ANDA BERMINAT?

KOMENTAR TERAKTIF

Widget by Blogger Widgets

KEMASAN TWEETER

Twitter Updates

    follow me on Twitter
     
    PENGAJIAN AM 900. Design by Wpthemedesigner. Converted To Blogger Template By Anshul Tested by Blogger Templates.