Tuesday, November 2, 2010

Komersialkan produk hutan tropika di peringkat global

KUALA LUMPUR 1 Nov. - Tan Sri Muhyiddin Yassin menggesa syarikat bioteknologi tempatan supaya mengkomersialkan produk yang dihasilkan daripada sumber hutan tropika negara ke peringkat global.

Timbalan Perdana Menteri berkata, pengkomersialan bagi tujuan perubatan dan kosmetik itu selaras dengan kedudukan negara sebagai salah satu daripada 12 negara yang mempunyai biokepelbagaian mega.

"Kita mesti memanfaatkan biokepelbagaian ini untuk meningkatkan pertumbuhan sektor bioteknologi kita termasuk dalam bidang pertanian dan penjagaan kesihatan," katanya.

Beliau menyampaikan ucaptama pada Pameran dan Persidangan Bio Malaysia 2010 yang berlangsung tiga hari sehingga Rabu ini di sini hari ini.

Muhyiddin berkata, antara bidang yang boleh diterokai syarikat bioteknologi tempatan adalah berkaitan teknologi biomass yang sehingga kini masih belum dimanfaatkan sepenuhnya.

"Bidang lain membabitkan industri bioproses yang memanfaatkan hasil getah dan minyak kelapa sawit kerana ia akan membolehkan syarikat mendapat pendapatan besar," katanya.

Dalam pada itu, Muhyiddin berkata, kerajaan akan turut memberi tumpuan bagi menarik kemasukan lebih banyak pelaburan langsung asing (FDI) dalam bidang bioteknologi.

"Kita harap dengan adanya usaha sama strategik antara syarikat asing dengan 123 syarikat tempatan, jenama produk bioteknologi yang dihasilkan di Malaysia akan mencapai taraf global.

"Langkah ini adalah sejajar dengan usaha untuk mewujudkan ekonomi berasaskan pengetahuan seperti yang digariskan Model Baru Ekonomi dan Program Transformasi Kerajaan," katanya.

Tambah beliau, kerajaan juga berharap syarikat swasta terus melabur wang yang banyak dalam bidang bioteknologi bagi memastikan pertumbuhan industri berkenaan di Malaysia terus berkembang dan berdaya tahan

0 comments:

Post a Comment

Followers

TENTANG DIRI SAYA

My photo
GURU AKADEMIK TINGKATAN ENAM SMK KHIR JOHARI, TG.MALIM. PENDIDIKAN; SK TOK KHALIFAH, PT.13 (1972-1977); SAMR SG. HJ. DORANI (1978-1980); SAMT SSAAS, BT. 38 (1981-1984); UNIV MALAYA (1985-1988); MPKTBR (1990); IPSI (1997); UPSI (2000-2005); UPSI (2008-?)

ALAMAT EMAIL

abdmaleks@yahoo.com
abdmaleks@gmail.com
Sejak 12 September 2009
Documents

ANDA BERMINAT?

KOMENTAR TERAKTIF

Widget by Blogger Widgets

KEMASAN TWEETER

Twitter Updates

    follow me on Twitter
     
    PENGAJIAN AM 900. Design by Wpthemedesigner. Converted To Blogger Template By Anshul Tested by Blogger Templates.