Friday, December 11, 2009

MENDEKATI SOALAN STPM 2009: SOALAN 3

Bahan kimia semakin banyak digunakan sebagai salah satu kandungan dalam makanan yang diproses. Walau bagaimanapun, penggunaannya boleh mendatangkan kesan sampingan. Jelaskan.
  1. Soalan ini meminta pelajar menjelaskan dua perkara iaitu; kepentingan dan kesannya.
  2. Namun, para pelajar perlu sedikit berhati-hati kepada frasa makanan yang diproses. Ia bermaksud, makanan yang telah siap diproses. Termasuklah makanan segera, ringan dan yang ditinkan.
  3. Pembahagian soalan mengikut ketetapan 2+2
  • Kepentingan bahan kimia
  1. Mengekalkan kesegaran sesuatu makanan dalam tempoh yang panjang. Kadang-kadang sehingga dua tahun. Seperti yang tertera pada luar bungkusan makanan yang diproses.
  2. Menambah khasiat makanan. Bahan-bahan kimia yang boleh menambahkan agen pencernaan dalam sistem penghadaman. Seperti bakteria basilus dalam minuman susu kultur.
  3. Sebagai bahan memproses makanan. Sebagai contoh makanan yang diawet dalam tin. Kari lembu, kambing, ayam dan ikan. Maksudnya, tanpa bahan kimia sesuatu makanan itu tidak boleh ditinkan. Contoh; asid borik dan asid sitrik
  4. Mengantikan penggunaan perisa bahan asal. Contoh perasa mangga, durian dan strawberi dalam kordial minuman dan aiskrim.
  5. Menjadikan makanan lebih enak. Contoh; monosodiumglutamet (MSG) dalam pelbagai makanan ringan dan segera, serta digunakan secara meluas dalam makanan.
  • Kesan sampingan
  1. Alahan. Sesetengah bahan kimia boleh menyebabkan ruam, gatal dan pening. Contoh; Tartazin (E102) menyebabkan gatal yang serius pada tisu lembut seperti kelopak mata, bibir dan tangan.
  2. Menyebabkan penyakit. Penggunaan secara berlebihan boleh menyebabkan penyakit seperti kanser. Contoh, asid benzoik dalam sos dan jus buahan boleh menyebabkan gangguan pada saraf. Penggunaan bahan pewarna boleh menyebabkan kanser, kencing manis, masalah buah pinggang dan gastrik.
  3. Keracunan makanan. Kandungan bahan kimia dalam makanan boleh menyebabkan cirit-birit, muntah-muntah, dan sakit perut. Jika rawatan tidak disegerakan, boleh menyebabkan kematian.
  4. Menjejaskan proses pembesaran. Kandungan bahan seperti alumunium, plumbum dalam makanan ringan boleh menyebabkan gangguan dalam proses tumbesaran fizikal dan mental seseorang.
  5. Menyebabkan rasa ketagih. Kandungan sesetengah bahan kimia seperti kafein dalam kopi boleh menyebabkan rasa ketagih.

6 comments:

Anonymous said...

uihhh....susah nk trgkn kesan smpingan dye,

Anonymous said...

nak tau sgt tentang keracunan makanan disebabkan kecuaian manusia dalam konteks laras sains.

Anonymous said...

cmne nih............................ssah sgt larr,,,,,

Anonymous said...

boleh la d fahami.....coz kmi da bljar isu ni...
tp bgaimna pula dngan lngkah pencegahannya....???

Anonymous said...

bgus2..boleh membantu sdikit sbnyak..thanks...

Unknown said...

terima kasih

Post a Comment

Followers

TENTANG DIRI SAYA

My photo
GURU AKADEMIK TINGKATAN ENAM SMK KHIR JOHARI, TG.MALIM. PENDIDIKAN; SK TOK KHALIFAH, PT.13 (1972-1977); SAMR SG. HJ. DORANI (1978-1980); SAMT SSAAS, BT. 38 (1981-1984); UNIV MALAYA (1985-1988); MPKTBR (1990); IPSI (1997); UPSI (2000-2005); UPSI (2008-?)

ALAMAT EMAIL

abdmaleks@yahoo.com
abdmaleks@gmail.com
Sejak 12 September 2009
Documents

ANDA BERMINAT?

KOMENTAR TERAKTIF

Widget by Blogger Widgets

KEMASAN TWEETER

Twitter Updates

    follow me on Twitter
     
    PENGAJIAN AM 900. Design by Wpthemedesigner. Converted To Blogger Template By Anshul Tested by Blogger Templates.