Wednesday, September 16, 2009

BAIK BURUKNYA PENGARUH INTERNET...

Salam sejahtera,
Politik, sukan, agama, pendidikan, pekerjaan, isu semasa dan sahabat handai. Semua yang saya senaraikan di atas adalah perkara paling popular dilakukan oleh pengguna Internet.
Apabila klik sahaja browser Internet tidak kira sama ada Internet Explorer mahupun Mozilla Firefox, pengguna Internet akan mula mencari perkara-perkara tersebut. Maklumat terkini dan cepat. Apa sahaja yang terdapat di dunia nyata ada disajikan di dunia maya, Internet.
Dari segi politik semasa, kemenangan pembangkang pada pilihanraya lepas adalah berpunca dari internet. Maklumat yang disalurkan melalui internet mempunyai akses ke seluruh dunia. Dalam beberapa saat selepas dimuat naik oleh penulis terutamnya blogger, maklumat tersebut tersebar luas. Dalam dunia politik, kempen memancing undi dari rakyat tidak hanya berceramah di luar, malah dapat diikuti dalam internet ceramah tersebut. Jika seseorang penceramah berceramah di Pantai Dalam, bukan sahaja penduduk Pantai Dalam dapat mengikuti ceramah tersebut, malah menggunakan internet seluruh pelusuk bumi! Kita boleh menonton di Youtube.com video-video ceramah tersebut.
Saya tidak mahu memihak kepada mana-mana parti, sama ada pembangkang atau pemerintah. Asalkan adil, telus dan amanah sudah memadai. Dari pemerhatian pilihanraya yang lepas, kuasa blog di anggap paling berpengaruh. Tulisan yang menarik minat pembaca dan pengundi. Pihak pembangkang menggunakan medium blog untuk menyampaikan berita terkini dan isu-isu hangat dan terbukti amat berkesan.
Berita dapat diikuti seawal jam 1 pagi dan tidak perlu menunggu pukul 8 pagi untuk ke kedai membeli akhbar. Satu altenatif dan kemajuan yang menarik dalam dunia akhbar Malaysia. Berita Harian, Utusan Malaysia, Kosmo!, Harian Metro dan Harakah (sekadar menyebut beberapa nama) antara yang menyediakan akhbar online. Bagi keputusan sukan dunia, banyak laman-laman web menyediakan laporan terkini setiap perlawanan. Misalnya Livescore dan EspnStar.com.
Bagi pelayar internet yang suka mencari kenalan baru, website jenis social-bookmarking adalah pilihan utama. Facebook, Friendster dan MySpace (sekadar menyebut beberapa nama) adalah antara yang popular. Remaja perempuan adalah yang terbanyak menggunakan perkhidmatan website jenis ini. Selain merapatkan hubungan dan mencari kenalan baru, idea juga dapat dikongsi.
Dunia tanpa batasan tetapi perlu ada batas-batasnya.
bersambung…

3 comments:

Unknown said...

..

Unknown said...

ckgu..kepentingan dan keburukan blog ape?

Anonymous said...

pendeknya cikgu~ ?

Post a Comment

Followers

TENTANG DIRI SAYA

My photo
GURU AKADEMIK TINGKATAN ENAM SMK KHIR JOHARI, TG.MALIM. PENDIDIKAN; SK TOK KHALIFAH, PT.13 (1972-1977); SAMR SG. HJ. DORANI (1978-1980); SAMT SSAAS, BT. 38 (1981-1984); UNIV MALAYA (1985-1988); MPKTBR (1990); IPSI (1997); UPSI (2000-2005); UPSI (2008-?)

ALAMAT EMAIL

abdmaleks@yahoo.com
abdmaleks@gmail.com
Sejak 12 September 2009
Documents

ANDA BERMINAT?

KOMENTAR TERAKTIF

Widget by Blogger Widgets

KEMASAN TWEETER

Twitter Updates

    follow me on Twitter
     
    PENGAJIAN AM 900. Design by Wpthemedesigner. Converted To Blogger Template By Anshul Tested by Blogger Templates.