Tuesday, September 29, 2009

BAHAGIAN E: SOALAN NOMBOR 9

Salam sejahtera..
Soalan non-linear kepada linear ini sesungguhnya amat mencabar dan menguji kefahaman calon tentang soalan yang dikemukakan. Ada dua terma yang perlu difahami. Iaitu pola perubahan dan pola perbandingan.
Pola perubahan merujuk kepada perubahan antara tahun.
Contohnya; tahun 2000, 2001 dan 2002. Sudah tentu pola perubahannya berkaitan dengan pola meingkat, menurun, tidak konsistan serta statik.
Pola perbandingan pula merujuk kepada perkembangan dalam satu tahun. Justeru, polanya berkaitan dengan paling tinggi, paling rendah dan sederhana.
Apabila soalan mengkehendaki calon menghuraikan satu-satu aspek sahaja, maka aspek tersebut sahajalah yang perlu dihuraikan. Tetapi jika sebaliknya, umpamanya huraikan pola dalam jadual tersebut.. maka ia merujuk kepada pola perubahan dan perkembangan dengan nisbah, 3 (perubahan)+1(perbandingan).
Dan, jika soalan mengkehendaki calon menjelaskan sebab mengapa fenomena itu berlaku, maka calon sekali lagi dikehendaki mengenal pasti sama ada ulasan itu adalah ulasan isu atau ulasan isi.
Ulasan Isu ialah ulasan yang meminta calon menghuraikan satu-satu aspek pola sahaja.
Contohnya, Huraikan pola perubahan............. Jelaskan mengapakah ia mengalami penurunan. Soalan tersebut hanya meminta calon-calon menjelaskan faktor penurunan sedangkan dalam jadual ada kesemua pola. Oleh itu alasan yang diperlukan adalah alasan isu. Ia perli diasingkan dalam perenggan yang berasingan.
Jika soalan hanya meminta menghuraikan satu-satu pola tertentu maka skema pemarkahannya ialah 3 (pola) +1 (alasan isu)- Walau bagaimanapun dinasihati agar memberikan dua alasa isu.
Jika calon diminta menghuraikan kedua-dua pola, maka skema jawapan adalah seperti berikut;
2 (perubahan) +1 (perbandingan) +1 (alasan isu)
Ulasan Isi pula ialah calon-calon dikehendaki menyatakan alasan yang terdapat dalam bahagian pertama soalan. Contoh; ... jelaskan mengapa ia berlaku... Dalam keadaan ini. alasan hendaklah disekalikan dengan paragraf isi dan huraian.
Kita beralih pula kepada bagaimana hendak menghurai dengan baik soalan ini.
  1. Pola sama ada pola perubahan atau perkembangan. Jawapan mesti mendahulukan pola bukan sektor. Contoh yang betul: Pola meningkat dilihat pada sektor pelancongan dan perindustrian. Contoh yang salah: Sektor pelancongan dan perindustrian mengalami pola meningkat.
  2. Huraian data (Data mutlak): Calon hendaklah menyatakan data yang terdapat dalam jadual. Cuma, perlu dihubugkan dengan perkataan pola. Contoh: Pada tahun 2003 hasil keluaran ....adalah sebanyak 256 976 juta tan meningkat kepada 352 897 juta tan pada tahun 2004 dan meningkat lagi pada tahun 2005 kepada 452 875 juta tan.
  3. Huraian peratus perubahan. Data ini penting untuk menyokong data mutlak. Jika pola perubahan, ia merujuk kepada kadar peratus penigkatan atau penurunan. manakala dalam pola perkembangan nilai % pada angka tertinggi, terendah dan sederhana.

7 comments:

Zekree said...

saya nak jawapan

CJ or TUTU said...

diu

Anonymous said...

contoh karangan n answer pls!!!

Anonymous said...

utk ulasan isi,kena berapa pola kena buat? 4 jugak ke?

Anonymous said...

bleh sertakan contoh soalan dan jawapan sekali tak.?

Anonymous said...

macam mana nak bezakan kehendak soalan..sama ada soalan minta pola perubahan atau pola perbandingan atau gabungan?

Anonymous said...

kenapa admnin tak pernah jawab soalan??!

Post a Comment

Followers

TENTANG DIRI SAYA

My photo
GURU AKADEMIK TINGKATAN ENAM SMK KHIR JOHARI, TG.MALIM. PENDIDIKAN; SK TOK KHALIFAH, PT.13 (1972-1977); SAMR SG. HJ. DORANI (1978-1980); SAMT SSAAS, BT. 38 (1981-1984); UNIV MALAYA (1985-1988); MPKTBR (1990); IPSI (1997); UPSI (2000-2005); UPSI (2008-?)

ALAMAT EMAIL

abdmaleks@yahoo.com
abdmaleks@gmail.com
Sejak 12 September 2009
Documents

ANDA BERMINAT?

KOMENTAR TERAKTIF

Widget by Blogger Widgets

KEMASAN TWEETER

Twitter Updates

    follow me on Twitter
     
    PENGAJIAN AM 900. Design by Wpthemedesigner. Converted To Blogger Template By Anshul Tested by Blogger Templates.