Friday, December 11, 2009

MENDEKATI SOALAN STPM 2009: SOALAN 4

"Kawasan hutan tanah tinggi banyak kepentingannya. Penerokaannya boleh mendatangkan impak kepada kehidupan dan alam sekitar. Huraikan penyataan ini."
  1. Soalan ini sangat jelas pembahagiannya. Tentu ramai pelajar yang perasan tentang dua frasa penting iaitu kepentingan dan impak seperti yang tertera dalam soalan tersebut.
  2. Walau bagaimanapun sedikit keprihatinan diperlukan agar jangan menghuraikan kepentingan dan impak hutan sahaja. Ia boleh menyebabkan esei pelajar menyeleweng sepenuhnya.
  3. Oleh itu, terma "hutan tanah tinggi" mesti dinyatakan pada mana-mana bahagian esei.
  • Kepentingan
  1. Sumber perubatan/ herba. Akar-akar, daun, kulit kayu mempunyai banyak khasiatnya untuk mengatasi penyakit. Contoh; Tongkat Ali, Kacip Fatimah, Misai Kucing dan sebagainya.
  2. Habitat flora dan fauna. Kawasan pembiakan spesis hidupan dan tumbuhan.
  3. Medan R&D. Tempat para saintis menjalankan penyelidikan dan pembangunan (R&D). Umpamanya, bidang biodeversiti, geologi dan sebagainya.
  4. Sumber bekalan air. Kawasan tadahan air bersih yang diserap oleh pokok-pokok. Secara semula jadi boleh menyerap asid dan karbon yang sangat bahaya kepada manusia.
  5. Kawasan punca elektrik hidro. Contoh; Empangan Kenyir, Temenggor, Cenderuh dan Pangi.
  6. Penyeimbang ekosistem. Hutan boleh menyeimbangkan suhu, gas dan udara. Menyerap karbin dioksida dan membebaskan oksigen.
  • Impak
  1. Kemusnahan habitat flora dan fauna.
  2. Tanah runtuh. Tanah yang tinggi yang dipotong menyebabkan tebing runtuh.
  3. Mencemarkan sungai dan kawasan tadahan air.
  4. Perubahan iklim serta pemanassan global.
  5. Hakisan tanah. Penebangan pokok menyebabkan struktur tanah menajdi longgar.Apabila hujan turun secara lebat, ia boleh menyebabkan larian air dan hakisan tanah.

MENDEKATI SOALAN STPM 2009: SOALAN 3

Bahan kimia semakin banyak digunakan sebagai salah satu kandungan dalam makanan yang diproses. Walau bagaimanapun, penggunaannya boleh mendatangkan kesan sampingan. Jelaskan.
  1. Soalan ini meminta pelajar menjelaskan dua perkara iaitu; kepentingan dan kesannya.
  2. Namun, para pelajar perlu sedikit berhati-hati kepada frasa makanan yang diproses. Ia bermaksud, makanan yang telah siap diproses. Termasuklah makanan segera, ringan dan yang ditinkan.
  3. Pembahagian soalan mengikut ketetapan 2+2
  • Kepentingan bahan kimia
  1. Mengekalkan kesegaran sesuatu makanan dalam tempoh yang panjang. Kadang-kadang sehingga dua tahun. Seperti yang tertera pada luar bungkusan makanan yang diproses.
  2. Menambah khasiat makanan. Bahan-bahan kimia yang boleh menambahkan agen pencernaan dalam sistem penghadaman. Seperti bakteria basilus dalam minuman susu kultur.
  3. Sebagai bahan memproses makanan. Sebagai contoh makanan yang diawet dalam tin. Kari lembu, kambing, ayam dan ikan. Maksudnya, tanpa bahan kimia sesuatu makanan itu tidak boleh ditinkan. Contoh; asid borik dan asid sitrik
  4. Mengantikan penggunaan perisa bahan asal. Contoh perasa mangga, durian dan strawberi dalam kordial minuman dan aiskrim.
  5. Menjadikan makanan lebih enak. Contoh; monosodiumglutamet (MSG) dalam pelbagai makanan ringan dan segera, serta digunakan secara meluas dalam makanan.
  • Kesan sampingan
  1. Alahan. Sesetengah bahan kimia boleh menyebabkan ruam, gatal dan pening. Contoh; Tartazin (E102) menyebabkan gatal yang serius pada tisu lembut seperti kelopak mata, bibir dan tangan.
  2. Menyebabkan penyakit. Penggunaan secara berlebihan boleh menyebabkan penyakit seperti kanser. Contoh, asid benzoik dalam sos dan jus buahan boleh menyebabkan gangguan pada saraf. Penggunaan bahan pewarna boleh menyebabkan kanser, kencing manis, masalah buah pinggang dan gastrik.
  3. Keracunan makanan. Kandungan bahan kimia dalam makanan boleh menyebabkan cirit-birit, muntah-muntah, dan sakit perut. Jika rawatan tidak disegerakan, boleh menyebabkan kematian.
  4. Menjejaskan proses pembesaran. Kandungan bahan seperti alumunium, plumbum dalam makanan ringan boleh menyebabkan gangguan dalam proses tumbesaran fizikal dan mental seseorang.
  5. Menyebabkan rasa ketagih. Kandungan sesetengah bahan kimia seperti kafein dalam kopi boleh menyebabkan rasa ketagih.

Wednesday, December 9, 2009

MENDEKATI SOALAN STPM 2009: SOALAN 2

Soalan: Selain keupayaan negara menghasilkan pelbagai produk hiliran, kejayaan sektor pertanian negara dipengaruhi juga oleh faktor-faktor lain. Huraikan penyataan ini.
  1. Soalan ini terbahagi kepada dua bahagian. Pertama Produk hiliran dan yang kedua faktor-faktor lain. Oleh itu, pembahagian jawapan mengikut kaedah 1+3.
  2. Produk hiliran- Hasil siap bagi sesuatu bahan pertanian. Sebagai contoh; buah nanas. Hasil hilirannya ialah; jem, jus, perasa kek, aiskrim dan sebagainya.
  3. Faktor-faktor lain - Faktor-faktor yang menyumbang kepada kejyaan menghasilkan produk hiliran.
  • Tenaga buruh yang ramai dan secara relatifnya kosnya masih rendah.
  • Cuaca dan iklim yang sesuai untuk menghasilkan lebih banyak hasil pertanian.
  • Pasaran dalam negara dan juga luarnegara
  • Jenis tanah yang sesuai serta bekalan air yang nencukupi.
  • Kursus dan latihan pertanian di IPT atau anjurtan agensi-agensi kerajaan yang berkaitan.
  • Prasarana pertanian sama ada sewaktu penanaman, penuaian hasil atau semasa menghantar ke kilang pemprosesan
  • Penggunaan teknologi terkini dalam menghasilkan benih daripada baka yang bermutu, kaedah penanaman yang lebih efisien
  • Dasar kerajaan yang mahu menggiatkan sektor pertanian. Subsidi, penurunan cukai import bagi bahan-bahan asas tani, seperti baja dan perlatan penanaman.

MENDEKATI SOALAN STPM 2009: SOALAN 1

"Pemuda harapan bangsa, pemudi tiang negara" Begitulah pepatah orang tua kita yang memberikan gambaran bahawa belia ialah golongan yang oenting dalam memajukan sesebuah negara. Jelaskan ciri yang perlu ada pada golongan belia untuk merealisasikan hasrat pepatah ini.
  1. Secara umumnya soalan ini agak mudah.
  2. Para pelajar hanya diminta menyatakan empat ciri penting yang mesti ada dalam diri seorang belia.
  3. Tiada pembahagian kehendak soalan. Oleh itu kehendak soalan 4+0 (Kesemuanya hanyalah ciri-ciri seorang belia).
  4. Tetapi awas jangan tersilap konsep. Sebagai contoh, belia difahami sebagai "remaja"
  • Beragama, bermoral dan berakhlak
  • Mempunyai daya kepemimpinan yang baik
  • Mempunyai jati diri
  • Mempunyai nilai kemanusiaan - Tolak ansur, hormat-menghormati. Mementingkan aspek persaudaraan sejiran dan sebagainya
  • Menguasai ilmu pengetahuan yang tinggi- Menguasai ilmu teknologi. Ilmu yang boleh menjadikan seseorang belia bertindak dengan penih bijaksana.
  • Patriotik.
  • Gaya hidup yang sihat. Tidak mengamalkan gaya hidup yang tidak dipandang positif oleh rakyat.
  • Kritis dan berani menyuarakan pandangan dan pendapat.
  • Berpelajaran bagi menjadikan seorang belia yang berwawasan dan mempunyai daya intelektual yang tinggi.

Followers

TENTANG DIRI SAYA

My photo
GURU AKADEMIK TINGKATAN ENAM SMK KHIR JOHARI, TG.MALIM. PENDIDIKAN; SK TOK KHALIFAH, PT.13 (1972-1977); SAMR SG. HJ. DORANI (1978-1980); SAMT SSAAS, BT. 38 (1981-1984); UNIV MALAYA (1985-1988); MPKTBR (1990); IPSI (1997); UPSI (2000-2005); UPSI (2008-?)

ALAMAT EMAIL

abdmaleks@yahoo.com
abdmaleks@gmail.com
Sejak 12 September 2009
Documents

ANDA BERMINAT?

KOMENTAR TERAKTIF

Widget by Blogger Widgets

KEMASAN TWEETER

Twitter Updates

    follow me on Twitter
     
    PENGAJIAN AM 900. Design by Wpthemedesigner. Converted To Blogger Template By Anshul Tested by Blogger Templates.